آیا راهی برای افزایش شیر مادر وجود دارد؟


همانطور که برای درمان سایر بیماری ها خوردن انواع غذاها و ویتامین ها ضروری است، برای افزایش شیر مادر نیز به غذاها و ویتامین های خاصی نیاز است. در بسیاری از کشورها و فرهنگ ها، این غذاها، ویتامین B، کلسیم، آهن و … رایج و به راحتی در دسترس هستند و معمولاً می توانید با تایید متخصص تغذیه از آنها استفاده کنید.

شیر مادر بهترین منبع تغذیه کودکان است که آنها را از عفونت ها و بیماری ها دور نگه می دارد و یکی از مواردی که مادران به آن توجه دارند، شیردهی ضعیف و ناکافی است. در اینجا ما برخی از سریع ترین راه های افزایش شیر مادر را بررسی می کنیم.

۱. شنبلیله – دانه ای معطر و معطر است که حاوی ترکیبات استروژن مانند است که جریان شیر مادر را افزایش می دهد. نوشیدن چای شنبلیله ۳ بار در روز خوب است. می گویند نفخ است.

۲. دانه رازیانه – با طعم شیرین که یکی از مواد داروی شیر مادر است که به صورت چای مصرف می شود. حاوی ترکیباتی مانند استروژن است که علاوه بر افزایش شیر مادر باعث چاق شدن آن می شود و در نتیجه وزن کودک افزایش می یابد.

۳. جو – ماده ای عالی و مناسب برای افزایش شیر مادر و اغلب به صورت پخته یا مخلوط با سایر غذاها و حتی به تنهایی مصرف می شود.

۴. بادام درختی – منبعی عالی و مغذی برای افزایش شیر و حاوی ویتامین E، اسیدهای چرب و امگا ۳ است. می توانید بادام خام بخورید. راه های دیگری برای ترکیب این مواد برای استفاده وجود دارد. هر طور که مصرف شود باعث تقویت مادران شیرده می شود.

۵. دانه کتان یا روغن آن حاوی بسیاری از چربی های ضروری برای بدن است، مانند کنجد، حاوی فیتواستروژن است و به افزایش شیر مادر کمک می کند.

روشی سریع برای افزایش شیر مادر

اگر مادران بعد از زایمان و حتی در دوران بارداری تغذیه مناسبی داشته باشند دچار کمبود شیر نمی شوند. بنابراین آنها باید نکاتی را برای بهبود رعایت کنند.

۱. شیر مادر باید به طور منظم دوشیده شود. یعنی وقتی کودک از سینه مادر تغذیه می کند، مادر شیر بیشتری تولید می کند، زیرا بدن هورمون اکسی توسین ترشح می کند که باعث افزایش تولید شیر می شود. اگر به هر دلیلی کودک نتواند به درستی شیر بدهد، شیر باید دوشیده شود تا بدن شیر بیشتری تولید کند.

۲. مادر شیرده باید زمان بیشتری برای استراحت داشته باشد. همراه با آرامش و به دور از استرس و اضطراب، زیرا باعث کاهش شیر می شود. حتی در مادرانی که از افسردگی پس از زایمان رنج می برند، تولید شیر آنها مختل می شود.

۳. برای افزایش شیر مادر باید از هر دو سینه به نوزاد شیر داد تا سینه های مادر تحریک شده و شیر بیشتری تولید کند.

۴. مادر باید لباس زیر مناسب بپوشد، اگر لباس زیر یا سوتین تنگ نباشد و سایز مناسب نباشد، شیردهی کاهش می یابد زیرا سینه مادر تحت فشار قرار می گیرد.

۵. شیر خوردن نوزاد از شیشه و پستانک راحتتر از سینه مادر است و اگر عادت کند دیگر نمی تواند شیر بدهد. وقتی پمپ شیر شیر کمتری پمپاژ می کند، شیر کمتری تولید می کند و مقدار شیر کم کم کاهش می یابد.

علت کاهش شیر مادر

هنگامی که مادری زایمان می کند، ممکن است پزشک متوجه شود که او شیر کافی برای تغذیه نوزاد ندارد و ممکن است از شیر مکمل برای تغذیه نوزاد در کنار شیر مادر استفاده کند. پزشک متخصص شروع به بررسی علل کمبود شیر می کند. یکی از دلایل آن می تواند عدم آرامش، اضطراب و افسردگی مادر باشد که باعث این موضوع شده است.

درگیری های ذهنی نیز باعث اضطراب و افسردگی می شود. اگر فردی می خواهد حالش بهتر شود باید محل را ترک کند و در مکانی آرام و به دور از سروصدا بماند. این امر باعث می شود که غدد شیری بیشتر تولید کنند و کودک از شیر دریافتی راضی باشد و نیازی به شیر اضافی نباشد.

غذاهایی که از تولید شیر جلوگیری می کنند

بسیاری از غذاها حاوی ویتامین ها و مواد معدنی خاصی هستند که تولید شیر مادر را افزایش می دهند. اما برخی از این غذاها هستند که از تولید شیر جلوگیری می کنند. خوردن سایر غذاها مانند جعفری، برگ نعناع، ​​کلم و آویشن باعث کاهش تولید شیر مادر می شود. مادران شیردهی که الکل، نیکوتین یا سیگار مصرف می کنند باعث رقیق شدن شیر آنها و ورود سموم مضر به بدن آنها و جنین می شود.

کالری مورد نیاز مادر برای افزایش شیر

مادران شیرده باید از زمان بارداری ۵۰۰ کیلوکالری تامین کنند که باید با خوردن مواد غذایی مغذی، پروتئین و چربی جبران شود. خوردن کالری کمتر باعث کاهش شیر مادر می شود. ۸ تا ۱۰ لیوان آب در روز نیاز یک مادر شیرده است تا بدنش دچار کمبود آب نشود.

این مایعات محدود به آب نیستند. می توان از شیر، شیر، آب میوه و چای استفاده کرد و حتی غذای حاوی آب میوه مناسب است. درست است که مادران شیرده باید مراقب رژیم غذایی خود باشند و از متخصص تغذیه رژیم غذایی متناسب با بدنشان را بخواهند.

چند نمونه غذا برای افزایش شیر مادر

• ماهی قزل آلا – منبعی از اسیدهای چرب و امگا ۳ است که عرضه شیر را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد و می توان آن را به هر طریقی خورد.

· شیر – نوشیدن دو لیوان در روز به افزایش شیر مادر کمک می کند و سرشار از چربی های سالم و اسید فولیک است که به تولید شیر و تعادل تغذیه ای کودک کمک می کند.

مارچوبه – این گیاه هورمون های شیردهی را تحریک می کند، حاوی مقدار زیادی ویتامین A و K و حاوی مقدار زیادی فیبر است.

گیاه ریحان – این گیاه معطر و شیرین است، علاوه بر افزایش شیر مادر، آرامش بخش و حتی به هضم غذا و بهبود اشتها نیز کمک می کند. در بسیاری از کشورها شناخته شده است و به عنوان تقویت کننده شیر مادر استفاده می شود.

· هندوانه – حاوی فیبر و آب است که به دلیل داشتن مواد معدنی به افزایش شیر مادر کمک می کند و همچنین حاوی فروکتوز زیادی است.

تغذیه مناسب

تغذیه صحیح و مناسب یکی از بهترین راه های افزایش شیر مادر است و این تغذیه باید از دوران بارداری شروع شود و تا بعد از زایمان و شیردهی ادامه یابد و بدن بعد از نه ماه بتواند خود را بازسازی کند. اغلب با مشورت متخصص می توان بهترین رژیم غذایی را برای مادر ایجاد کرد.