بهترین غذای مناسب برای فصل تابستان


میوه

تهران (پانا) – مواقعی وجود دارد که دمای بدن شما به دلیل دمای محیط به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. این حالت «استرس گرمایی» نام دارد و باید به آن فکر کنید.

به گزارش جامعه ۲۴، هوای بسیار گرم، غذای گرم یا عوامل دیگر می تواند باعث ایجاد «استرس گرمایی» در افراد شود. این روزها که بسیاری از نقاط جهان بسیار گرم و آزاردهنده هستند، باید مراقب غذایی که می خورید باشید تا بدن خود را عمدا در معرض «استرس گرمایی» قرار ندهید.

در ادامه غذاهای مناسب فصل تابستان را معرفی کرده ایم:

۱. هندوانه

هندوانه یک میوه تابستانی است. از آنجایی که ۴۵.۹۱ درصد آن حاوی آب است، نیاز بدن به آب را تامین می کند. همچنین این میوه دارای خواص آنتی اکسیدانی است که بدن را به طرز شگفت انگیزی التیام می بخشد.

۲. خیار

خیار سرشار از فیبر است و از یبوست جلوگیری می کند. خیار سرشار از آب است و بدن شما را در روزهای گرم تابستان خنک نگه می دارد.

۳. شیر نارگیل

شیر نارگیل بهترین نوشیدنی تابستانی است. این نوشیدنی حاوی بسیاری از ویتامین ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی مهم است. شیر نارگیل همچنین خاصیت خنک کنندگی دارد و با کمک آن می توانید با گرمای تابستان مبارزه کنید. علاوه بر این، طبق تحقیقات، استفاده منظم از شیر نارگیل بدن را از سرطان دور نگه می دارد.

۴. نعناع

این سبزی ارزان و به راحتی در دسترس نه تنها بدن شما را التیام می بخشد، بلکه به شما احساس شادابی می دهد.

۵. سبزیجات برگ سبز

اگر گرمای تابستان شما را آزار می دهد، از سبزیجات برگ سبز استفاده کنید. این سبزیجات حاوی مقدار زیادی آب هستند و وقتی خام مصرف شوند، بدن شما را هیدراته می کنند و خاصیت خنک کنندگی دارند. در واقع اگر سبزیجات بیش از حد پخته شوند، آب خود را از دست می دهند.

۶. پیاز

شاید از شنیدن این که پیاز خاصیت خنک کنندگی دارد تعجب کنید. می توانید پیاز را با غذا یا سالاد میل کنید و به مواد حاوی پیاز لیمو و نمک اضافه کنید تا شیرین شود. پیاز قرمز حاوی فلاونولی به نام کوئرستین است که خاصیت ضد حساسیت دارد. با استفاده از پیاز در رژیم غذایی روزانه خود می توانید از خود در برابر نور خورشید محافظت کنید.

۷. هندوانه

هندوانه نیز مانند هندوانه آب زیادی دارد و بهترین میوه برای روزهای گرم تابستان است. این میوه بدن شما را مرطوب، خنک و با طراوت نگه می دارد.

۸. سالاد کرفس و کاهو

کرفس حاوی ۹۵ درصد آب و حاوی بسیاری از مواد مغذی مهم مانند سدیم، آهن، پتاسیم، منیزیم، کلسیم، فسفر، روی و ویتامین های A و C است.این سبزی بهترین غذا برای روزهای گرم تابستان است.

سالاد کاهو اگرچه ویتامین و پروتئین زیادی ندارد اما این سبزی آب زیادی دارد و بدن شما را هیدراته نگه می دارد.

۹. نخود و فلفل

این نخود سبز ریز سرشار از آب و آنتی اکسیدان های ضد سرطان است. مانند نخود سبز، فلفل ها حاوی مقدار زیادی آب هستند. بنابراین خوردن این دو غذا در تابستان به شما کمک می کند تا گرما را غلبه کنید.

۱۰. یک سیب

سیب یکی از قدیمی ترین میوه های جهان است که آب زیادی دارد. در واقع حدود ۹۵ درصد آن آب است. به قول قدیمی ها “یک سیب در روز دکتر را دور نگه می دارد.” استفاده هر روز صبح از ابتلا به بیماری های دیگر جلوگیری می کند.

خوردن سیب در تابستان نه تنها بدن شما را کم آب و خنک می کند، بلکه سیستم گوارش شما را نیز تقویت می کند.

۱۱. تربچه

این سبزی خوشمزه بهترین غذای تابستانی است. ۹۳ درصد تربچه از آب تشکیل شده است و آنتی اکسیدان های موجود در آن با رادیکال های آزاد و سرطان در بدن شما مبارزه می کند. می توانید با خرد کردن سبزیجات ریشه در گوجه فرنگی، خیار، هویج و سالاد نخود از طعم عالی آن لذت ببرید.

۱۲. کلم بروکلی

کلم بروکلی یکی از محبوب ترین کلم های موجود در بازار است و ثابت کرده است که در بهبود وضعیت بیماران سرطانی موثر است. این نوع کلم حاوی حدود ۹۱ درصد آب است و بهترین ماده برای سالاد تابستانی است.

۱۳. ماست ساده

در مقایسه با ماست یونانی، ماست ساده حاوی بیش از ۷۵ درصد آب است. بیشتر آب موجود در ماست یونانی حذف می شود تا ماست غلیظ تر و پروتئین بیشتری داشته باشد. اما اگر می خواهید احساس خنکی کنید، از ماست ساده استفاده کنید. ماست علاوه بر خنک بودن، سرشار از کلسیم است و از شما در برابر پوکی استخوان محافظت می کند.

۱۴. کیوی

کیوی حاوی ۸۳ درصد آب و ویتامین C مانند پرتقال است. همچنین این میوه سرشار از ویتامین K، ویتامین E و فیبر است و به هضم غذا کمک می کند. ویتامین E که نوعی آنتی اکسیدان محلول در چربی است از سلول های بدن در برابر آسیب محافظت می کند.

۱۵. انبه

انبه حدود ۸۲ درصد آب دارد. این میوه های گرمسیری در روزهای گرم تابستان به شما احساس خنکی و طراوت می دهند و در عین حال سرشار از ویتامین های C، E و A هستند.

با خوردن این غذاها می توانید گرمای تابستان را بسیار غلبه کنید و از کم آبی بدن جلوگیری کنید. در این روزهای گرم هرگز از نوشیدنی های شیرین استفاده نکنید، زیرا بدن شما را تحت استرس گرمایی قرار می دهند.