تفاوت بین مدیرعامل و موسس چیست؟


درک عناوین و موقعیت ها در یک شرکت دشوار است. این امر در مورد عناوین مدیرعامل و موسس نیز صدق می کند. هر دوی این عناوین مربوط به مدیریت شرکت است و گاهی اوقات موسس هر شرکت به عنوان مدیرعامل فعالیت می کند. هر شرکتی یک موسس دارد که لزوماً مدیر عامل شرکت نیست. این و سایر مسائل مربوط به کسب و کار برای شروع هر کسب و کاری ضروری است و ممکن است در ابتدا دشوار به نظر برسد.

اگر به تجارت و مسائل مرتبط علاقه دارید، به شما توصیه می کنم از وب سایت هایی مانند Fortune، Forbes، Business University، Business Insider و Harvard Business Review بازدید کنید و دانش خود را در مورد تجارت، راه اندازی، سرمایه گذاری و غیره توسعه شخصی بهبود بخشید.

مدیر عامل چیست؟

در مواردی که مؤسس، مدیرعامل نباشد، ممکن است فردی به عنوان مدیرعامل توسط مؤسس یا هیئت مدیره برای انجام وظایف مدیریتی شرکت استخدام شود. مدیر عامل در هر سازمانی به عنوان مدیر اجرایی عمل می کند. او مسئولیت تصمیم گیری برای نیازهای روزمره شرکت را بر عهده دارد و در عین حال تصمیمات بزرگ و مهم همچنان توسط موسس گرفته می شود. مدیر عامل مسئول اطمینان از اجرای برنامه های استراتژیک و برنامه های بلند مدت شرکت توسط کل تیم است.

مدیر عامل باید شرایط شرکت را درک کند. هم در مسائل مربوط به کارکنان و هم موفقیت و بهره وری کلی شرکت. شما باید مطمئن شوید که این مسائل مدیریت می شوند و کارها در تمام سطوح شرکت به خوبی اجرا می شود. اگر شرکت دارای هیئت مدیره باشد، مدیر عامل به آنها گزارش می دهد.

مسئولیت مدیر عامل

مدیرعامل چه در داخل و چه در خارج چهره شرکت محسوب می شود. بنابراین، تصویر شرکت اغلب به او بستگی دارد. اگرچه میزان دقیق مسئولیت های مدیرعامل در هر شرکت متفاوت است و به شرکت و نیازهای منحصر به فرد آن بستگی دارد، اما مسئولیت های خاصی وجود دارد که هر مدیر عامل هر شرکتی باید انجام دهد که شامل موارد زیر است:

  • اجرای پروژه های کوتاه مدت و بلند مدت
  • برای انجام عملیات سازمان
  • در راستای اهداف استراتژیک کار کنید
  • تعریف فرهنگ شرکت و اطمینان از اجرای آن
  • نظارت بر عملکرد مدیران
  • نقش چهره شرکت
  • داشتن نیازهای مدیریت ارشد
  • داشتن مهارت های ارتباطی قوی
  • مهارت های مدیریتی و رهبری قوی
  • انعطاف پذیری و سازگاری با نیازهای شرکت
  • مهارت های تصمیم گیری قوی
  • فروتنی در گوش دادن به پیشنهادات و نظرات

موسس کیست؟

موسس شخصی است که شرکت را راه اندازی می کند. در واقع بنیانگذار ایده ای اساسی برای یک محصول یا خدمات می اندیشد و شرکتی را راه اندازی می کند تا آن محصول یا خدمات را به مشتریانش ارائه کند. موسس تمام کارهای اولیه تحقیق و راه اندازی شرکت خود، کار بر روی بودجه، تولید، تحقیق یا توزیع و سایر مسائل را در حین تأسیس شرکت انجام می دهد. بنیانگذار یک کسب و کار، کارآفرین نامیده می شود. مهم نیست که چه اتفاقی برای شرکت می افتد، موسس عنوان یا نقش خود را از دست نمی دهد.

موسس ممکن است بیش از یک نفر باشد که همه آنها موسس نامیده می شوند. این افراد نه تنها با هم ایده شرکت را مطرح کردند، بلکه مسئولیت و وظیفه راه اندازی شرکت را با هم تقسیم کردند. در بیشتر موارد، موسس یک مدیر عامل را برای نظارت بر تجارت روزمره استخدام می کند و مدیر عامل بر روی برنامه ریزی بلندمدت برای شرکت کار می کند.

مسئولیت موسس

در یک دانشگاه تجاری، نقش ها و مسئولیت های موسس و مدیرعامل به طور مفصل آموزش داده می شود. این دو نفر، هر کدام باید دارای مهارت ها و توانایی هایی باشند و با وجود اینکه موسس نقش مدیرعامل را بر عهده می گیرد، اما هر دو نقش به مهارت ها و توانایی های متفاوتی نیاز دارند. موسس هیچ مسئولیت یا وظیفه خاصی ندارد. با این حال، برخی از مسئولیت ها نیز باید بر عهده مؤسس باشد که به شرح زیر است:

  • راه اندازی یک کسب و کار
  • ایجاد یک طرح تجاری ۵ تا ۱۰ ساله
  • جذب یک تیم با استعداد
  • سیاست های شرکت را توضیح دهید
  • ایجاد برنامه های تجاری بلند مدت
  • ایجاد چشم انداز و ماموریت برای شرکت
  • سازماندهی امور مالی برای راه اندازی شرکت و اطمینان از وجود پول کافی برای حفظ شرکت برای مدت زمان معین
  • برای موسس بودن الزاماتی وجود دارد
  • انگیزه، میل و اراده
  • مهارت های رهبری
  • دانش کسب و کار
  • دید بلند مدت
  • توانایی تفویض اختیار
  • ثبات
  • توانایی آزمایش

در بیشتر موارد، یک شرکت پس از چندین سال تاسیس، یک مدیر عامل را استخدام می کند. اما، اغلب دیده می شود که یک بنیانگذار-مدیرعامل می تواند بهتر از یک مدیر عامل استخدام شده عمل کند. به خصوص شرکت های مرتبط با فناوری. یکی از مهمترین دلایل این است که بنیانگذار بیشتر از یک مدیرعامل خارجی ریسک پذیر است و سرمایه گذاری می کند.

بنیانگذار فردی است که یک تیم ایجاد می کند و تقریباً همه چیزهایی را که برای راه اندازی کسب و کارش نیاز دارد به دست می آورد. برای مقایسه مدیرعامل با موسس، مدیر عامل از طرف خود او انتخاب می شود تا بنیانگذار. آنها تیم را به سمت موفقیت هدایت می کنند.

این دو جنبه را می توان به طرق مختلف ترکیب کرد. اما، مدیرعامل و موسس موقعیت های بسیار متفاوتی در شرکت دارند.

پایان

در این مقاله در مورد تفاوت بین مدیرعامل و موسس صحبت کردیم. گفتیم موسس فردی است که کسب و کار را راه اندازی می کند. این شخص هیچ شغلی ندارد. اما یک سری مهارت های کلی می خواهد و موارد خاص و کلی وجود دارد که باید به آنها توجه کند. مدیر عامل نیز مسئول عملیات روزانه شرکت است و موسس شرکت نیز می تواند نقش مدیرعامل را ایفا کند. در غیر این صورت توسط مؤسس یا هیئت مدیره استخدام و در این سمت قرار می گیرد. دانشگاه کسب و کار یک رسانه تخصصی در زمینه کسب و کار است که تمامی موضوعات مرتبط را پوشش می دهد. دانشگاه بازرگانی یونی با هدف ارائه خدمات آموزشی در زمینه کسب و کار به علاقمندان می باشد و می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دانشگاه به وب سایت مراجعه نمایید. اگر انتقاد یا پیشنهادی در رابطه با این مقاله دارید، آن را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

Businessuni.net | کسب و کار و استارت آپ