ماه آگاهی از سرطان ریه | ریسک خود را کاهش دهید


نوامبر، ماه آگاهی از سرطان ریه است. طبق گزارش انجمن ریه آمریکا، سرطان ریه عامل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در ایالات متحده برای مردان و زنان است.

این ماه با دکتر ست رابینسون، متخصص ریه در کلینیک وودلند، درباره راه‌هایی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه صحبت کردیم.

دکتر رابینسونچه کسانی بیشتر در معرض خطر هستند؟
افراد سیگاری بیشتر در معرض ابتلا به سرطان ریه هستند. با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، سیگار کشیدن در ایالات متحده با حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد از مرگ و میر ناشی از سرطان ریه مرتبط است. سیگار کشیدن به هر میزان، خطر ابتلا به سرطان ریه را در افراد افزایش می دهد و هر چه بیشتر سیگار بکشد، احتمال ابتلا به آن بیشتر می شود. افرادی که سایر محصولات تنباکو مانند سیگار یا پیپ مصرف می کنند نیز در معرض خطر بیشتری هستند.

دود دست دوم دود محصولات تنباکو است که توسط فردی غیر از فرد سیگاری استنشاق می‌شود و می‌تواند برای هر کسی که حتی برای مدت کوتاهی در معرض آن قرار گیرد مضر باشد. دود دست دوم به ویژه برای کودکان مضر است و می تواند باعث مشکلات سلامتی جدی از جمله سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS)، رشد ضعیف ریه، برونشیت و ذات الریه شود.

عوامل محیطی مانند قرار گرفتن در معرض آزبست، رادون و دود ناشی از سوختن چوب نیز با سرطان ریه مرتبط هستند.

هیچ وقت برای ترک سیگار دیر نیست
سیگاری های طولانی مدت نباید با ترک سیگار ناامید شوند. ترک سیگار در هر سنی مفید است و به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می کند. ده سال پس از ترک سیگار، خطر مرگ ناشی از سرطان ریه به نصف کاهش می یابد و ترک آن پس از هر دوره زمانی برای سلامتی شما مفید است.

اولین قدم برای ترک سیگار این است که خود را برای ترک سیگار آماده کنید. برای شروع هر یک از این منابع را بررسی کنید یا در قرار بعدی خود با پزشک خود صحبت کنید.

  • Smokefree.gov
  • ۱-۸۰۰-اکنون ترک کنید
  • “QUIT” را به ۴۷۸۴۸ ارسال کنید

اذعان به مشکلات ترک می تواند ابزاری توانمند برای کمک به شما برای مقابله با چالش باشد. علاوه بر مسلح کردن خود به اطلاعات، ایجاد یک سیستم پشتیبانی راهی عالی برای اطمینان از موفقیت شما است. به عزیزان خود در مورد برنامه های خود برای ترک سیگار بگویید تا بتوانند به شما کمک کنند تا به آنها پایبند باشید.

در مورد سیگارهای الکترونیکی چطور؟
زمانی که سیگارهای الکترونیکی برای اولین بار در دسترس قرار گرفتند، عموماً این باور وجود داشت که آنها احتمالاً بدتر از سیگارهای معمولی هستند. اکنون، داده‌های مربوط به سیگارهای الکترونیکی و سرطان ریه هنوز در حال توسعه است و بسیاری از پزشکان در جامعه ریه نگرانی‌هایی دارند.

دکتر رابینسون می گوید: «این ایده که سیگارهای الکترونیکی می توانند پلی برای ترک سیگار باشند، بحث برانگیز است. “در حالی که برخی از بیماران ممکن است از سیگار به سیگار الکترونیکی و سپس به ترک کامل سیگار روی آورند، اما آزمایشات بالینی در مورد اینکه آیا بیماران واقعاً در ترک سیگار موفق هستند یا خیر مشخص نشده است.”

اکنون که تحقیقات بیشتری در مورد اثرات سیگار الکترونیکی در دسترس است، نگرانی اصلی این است سیگارهای الکترونیکی یا آسیب حاد ریه ناشی از بخار (اولی). EVALI یک بیماری شدید ریوی است که با استفاده از سیگارهای الکترونیکی و محصولات ویپینگ مرتبط است. از آنجایی که ما هنوز در مورد این بیماری و به طور کلی استفاده از سیگارهای الکترونیکی یاد می گیریم، دکتر رابینسون توصیه می کند که از مصرف آنها به طور کلی خودداری کنید.

چه کسی باید غربالگری سرطان ریه را در نظر بگیرد؟
دستورالعمل های ملی پذیرفته شده فعلی غربالگری سالانه سرطان ریه را برای افرادی که تمام معیارهای زیر را دارند توصیه می کند:

  • در حال حاضر سیگار می کشد یا در ۱۵ سال گذشته سیگار را ترک کرده است و
  • حداقل ۳۰ سال سابقه مصرف سیگار* دارید، و
  • سن آنها بین ۵۵ تا ۷۷ سال است.

*سال بسته به عنوان مصرف متوسط ​​یک پاکت سیگار در روز به مدت یک سال تعریف می شود. برای پیدا کردن تاریخ سیگار کشیدن در سال، تعداد بسته‌های سیگار کشیدن در روز را در تعداد سال‌هایی که سیگار کشیده‌اید ضرب کنید. به عنوان مثال، کسی که به مدت ۲۰ سال روزی یک بسته سیگار می کشید، با کسی که به مدت ۱۰ سال روزی دو بسته سیگار می کشید، تاریخ آن با سال تولید یک بسته برابر است. هر دو برابر “۲۰ بسته سال” هستند.

دکتر رابینسون همه کسانی را که معیارهای فعلی را دارند تشویق می کند تا از پزشک خود بخواهند که آزمایش دهد. دکتر رابینسون گفت: برای افرادی که به سیگار کشیدن ادامه می دهند، کمک گرفتن برای ترک سیگار بسیار مهم است. “پزشک شما می تواند به شما کمک کند تا مسیر درست را به شما نشان دهد و بینش ها و منابع ارزشمندی را برای کمک به شما در ترک سیگار ارائه دهد.”

ترک سیگار ممکن است یک چالش غیرممکن به نظر برسد، اما سیستم ها و منابع پشتیبانی برای هر کسی که می خواهد سیگار را ترک کند وجود دارد. بدانید که بسیاری از افراد قبلاً سیگار را ترک کرده اند و شما نیز می توانید.

درباره ست رابینسون، MD بیشتر بدانید



رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر