ماه ملی اطلاع رسانی دیابت | اقدامات کوچک می تواند به پیشگیری از دیابت کمک کند


نوامبر، ماه ملی آگاهی از دیابت است و CDC تخمین می زند که ۱۲۲ میلیون بزرگسال در ایالات متحده با پیش دیابت یا پیش دیابت زندگی می کنند. ما با جفری ویلیامز، متخصص غدد در گروه پزشکی دیگنیتی هلث – دومینیکن در مورد اقداماتی برای کمک به مدیریت و پیشگیری از دیابت صحبت کردیم.


دکتر جفری ویلیامزدکتر ویلیامز می گوید: «دیابت یک بیماری است، نه یک بیماری. “اگر شرایط خود را به خوبی مدیریت کنید، می توانید تا سالمندی سالم زندگی کنید.”

دیابت زمانی رخ می دهد که بدن فرد تولید انسولین را متوقف کند یا زمانی که انسولین کافی تولید نمی کند. انسولین هورمونی است که در لوزالمعده تولید می شود و به بدن ما اجازه می دهد گلوکز (قند) موجود در خون را به انرژی تبدیل کند. اگر دیابت کنترل نشود، قند بیش از حد در خون می تواند به جریان خون سرایت کند و باعث مشکلات جدی سلامتی مانند بیماری قلبی، کاهش بینایی و بیماری کلیوی شود.

انواع دیابت

بنویس ۱ دیابت در اثر یک واکنش خود ایمنی ایجاد می شود که در آن بدن سلول های پانکراس که انسولین ترشح می کنند را از بین می برد، به این معنی که افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ باید هر روز انسولین مصرف کنند. دیابت نوع ۱ کمتر از نوع ۲ شایع است و بیشتر در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان جوان تشخیص داده می شود. هیچ راه شناخته شده ای برای پیشگیری از دیابت نوع ۱ وجود ندارد.

نوع ۲ دیابت زمانی رخ می دهد که بدن در استفاده از انسولین تولیدی خود اختلال ایجاد می کند که منجر به قند اضافی در جریان خون می شود. افزایش مصرف قند و چربی های اشباع بالا باعث افزایش سطح قند خون می شود که به مرور زمان باعث مشکلات سلامتی می شود. دیابت نوع ۲ در بزرگسالان بالای ۴۵ سال شایع تر است، اما در میان بزرگسالان جوان شیوع بیشتری دارد.

در حالی که هیچ درمانی وجود ندارد، دیابت نوع ۲ را می توان از طریق انتخاب سبک زندگی سالم کنترل کرد. حتی تغییرات کوچک می تواند تفاوت بزرگی در پیشگیری از دیابت نوع ۲ ایجاد کند دیابت نوع ۲ را می توان با حفظ وزن سالم، خوردن غذاهای سالم، فعال ماندن و معاینات منظم در مطب پزشک پیشگیری کرد.

دیابت بارداری زمانی که بدن انسان نمی تواند انسولین کافی تولید کند، در دوران بارداری رخ می دهد. زنان باردار دستخوش تغییرات زیادی می شوند و در نتیجه در استفاده موثر از انسولین دچار مشکل می شوند. دیابت بارداری در زنان باردار غیر دیابتی ممکن است رخ دهد، اما با رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی قابل پیشگیری و کنترل است.

پیش دیابت زمانی است که سطح قند خون بالاتر از حد طبیعی است، اما به اندازه کافی بالا نیست که بتوان دیابت نوع ۲ را تشخیص داد. این تشخیص ۸۸ میلیون آمریکایی را تحت تأثیر قرار می دهد – ۸۴ درصد از آنها از داشتن پیش دیابت بی اطلاع هستند. تشخیص پیش دیابت فرصتی برای اعمال تغییرات در سبک زندگی سالم برای کمک به مدیریت سطح قند خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ است، تشخیصی که هیچ درمانی برای آن وجود ندارد.

عوامل خطر رایج برای پیش دیابت عبارتند از:

  • اضافه وزن
  • ۴۵ سال یا بیشتر سن داشته باشید
  • والدین یا خواهر و برادر مبتلا به دیابت نوع ۲
  • دیابت بارداری دارید یا نوزادی با وزن بیش از ۹ پوند به دنیا آورده اید
  • تشخیص PCOS

برخی نژادها و قومیت ها نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به پیش دیابت هستند. طبق گزارش CDC، آمریکایی های آفریقایی تبار، آمریکای لاتین، سرخپوستان آمریکایی، ساکنان جزایر اقیانوس آرام و برخی از آمریکایی های آسیایی در معرض خطر بیشتری هستند.

تغییرات کوچک تفاوت بزرگی ایجاد می کند
خبر خوب این است که می توانید اقداماتی را برای معکوس کردن پیش دیابت انجام دهید. مؤسسه ملی دیابت و بیماری‌های گوارشی و کلیوی، به عنوان بخشی از کمپین ماه ملی آگاهی از دیابت در سال ۲۰۲۱، تکرار می‌کند که با برداشتن گام‌های کوچک به سمت یک سبک زندگی سالم، می‌توان به پیشگیری از دیابت دست یافت. WHO پنج گام زیر را ارائه می دهد که افراد می توانند برای جلوگیری از دیابت انجام دهند:

  1. قدم های کوچک بردارید. ایجاد تغییرات در سبک زندگی و عادات روزانه شما می تواند چالش برانگیز باشد، اما لازم نیست همه چیز را به یکباره تغییر دهید. اشکالی ندارد که کوچک شروع کنید. به یاد داشته باشید که شکست ها طبیعی هستند و به این معنی نیستند که شکست خورده اید. نکته کلیدی این است که هر چه سریعتر به مسیر خود بازگردید.
  2. بیشتر حرکت کن. زمان نشستن خود را کاهش دهید و سعی کنید حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی، ۵ روز در هفته داشته باشید. به آهستگی شروع کنید تا وقفه های حرکتی را در روز خود بگنجانید.
  3. غذاها و نوشیدنی های سالم را انتخاب کنید. غذاهایی را انتخاب کنید که دارای فیبر بالا و چربی و قند کم هستند. یک بشقاب ایجاد کنید که حاوی تعادل سبزیجات، پروتئین و کربوهیدرات باشد. به جای نوشیدنی های شیرین آب بنوشید.
  4. هدفی را برای کاهش وزن تعیین کنید. ممکن است بتوانید با کاهش ۵ تا ۷ درصد از وزن اولیه خود از دیابت پیشگیری کرده یا آن را به تاخیر بیندازید.
  5. درخواست حمایت کنید. امکان معکوس کردن پیش دیابت وجود دارد. ایجاد یک برنامه، پیگیری پیشرفت خود و دریافت حمایت از متخصص مراقبت های بهداشتی و عزیزانتان می تواند به شما در ایجاد تغییرات لازم در شیوه زندگی کمک کند.

می‌توانید اطلاعات و منابع بیشتری را در وب‌سایت مؤسسه ملی دیابت و بیماری‌های گوارشی و کلیوی، از جمله این ویدیو درباره اقدامات کوچکی که می‌توانید برای ایجاد تفاوت بزرگ در پیشگیری از دیابت نوع ۲ انجام دهید، بیابید.

برای کسانی که از دیابت رنج می برند، دکتر ویلیامز تاکید می کند که کنترل دیابت کلید داشتن یک زندگی سالم است. دکتر ویلیامز گفت: “زندگی با دیابت می تواند عالی باشد.”

کووید ۱۹ و دیابت
افراد مبتلا به دیابت یا پیش دیابت بیشتر احتمال دارد به شکل پیشرفته تری از COVID-19 مبتلا شوند که می تواند منجر به سایر عوارض دیابت شود. بسیار مهم است که افراد مبتلا به دیابت در این مدت مراقبت های معمول را در اولویت قرار دهند. به‌روز ماندن در مورد واکسیناسیون نیز مهم است، زیرا آنفولانزا و کووید-۱۹ می‌توانند بر افراد مبتلا به پیش دیابت و دیابت تأثیر زیادی بگذارند.

اگر در مورد علائم احتمالی پیش دیابت یا دیابت خود نگران هستید، با پزشک مراقبت های اولیه خود قرار ملاقات بگذارید. آزمایش‌های دیابت ساده و آسان هستند و به تشخیص اینکه آیا دیابت دارید یا در خطر ابتلا به این بیماری هستید کمک می‌کند.

درباره جفری ویلیامز، MD بیشتر بدانید



رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر