مراقب افسانه های مربوط به دیابت نوع ۱ و نوع ۲ باشید!

متأسفانه، افسانه ها و باورهای غلط زیادی در مورد دیابت وجود دارد. این امر برای افرادی که به تازگی دیابت نوع ۱ یا ۲ تشخیص داده شده اند و خانواده های آنها درک آنچه را که باید باور کنند بسیار دشوار می کند. دانستن اینکه چه چیزی واقعیت و چه چیزی تخیلی است، گام مهمی در کنترل موثر سطح قند خون شما است. مطمئناً دستورالعمل هایی برای مدیریت دیابت نوع ۱ و ۲ وجود دارد و آگاهی از آنها به نفع شماست.

نتایج یک نظرسنجی آنلاین که توسط Harris Interactive انجام شد، نشان داد که بسیاری از باورهای غلط در مورد دیابت هنوز وجود دارد. در زیر برخی از موارد رایج ذکر شده است:

افسانه ۱. خوردن بیش از حد قند باعث دیابت می شود: خیر… در دیابت نوع ۱، سلول های تولید کننده انسولین لوزالمعده توسط فرآیندی در بدن که به نام خودایمنی شناخته می شود، (جایی که سلول های بدن به یکدیگر حمله می کنند) از بین می روند. دیابت نوع ۲ قبلاً بعد از ۴۰ سالگی رخ می داد. با توجه به تغییرات سبک زندگی در چند دهه اخیر، نوع ۲ در حال حاضر در سنین پایین تر تشخیص داده می شود. سال ها قبل از تشخیص، دیابت نوع ۲ دچار اضافه وزن شده است.

افسانه ۲. بیماران دیابتی نمی توانند شیرینی یا شکلات بخورند: هیچ دلیلی وجود ندارد که افراد دیابتی نتوانند قند مصرف کنند، به شرطی که چند نکته را در نظر داشته باشند:

  • قاعده اعتدال است: به اندازه وعده ها توجه کنید و در برنامه غذایی دیابت خود، غذای حاوی قند را با غذای حاوی کربوهیدرات دیگری جایگزین کنید.
  • سطح قند خون خود را به طور مرتب کنترل کنید تا از اثرات منفی مواد غذایی شیرین آگاه شوید

افسانه ۳. افراد مبتلا به دیابت فقط باید از غذاهای مخصوص دیابتی استفاده کنند: فهرستی از غذاهایی که مطلقاً نمی توانید بخورید وجود ندارد… همه غذاها، در اندازه های کوچکتر، می توانند در برنامه غذایی شما قرار گیرند.

افسانه ۴. میوه یک غذای سالم است و شما می توانید به میزان دلخواه از آن بخورید: نه، نه به اندازه ای که می خواهید، معمولا تا چهار قطعه در روز. میوه‌های تازه آهسته‌تر هضم می‌شوند و در طول چند ساعت، قند را به صورت تدریجی وارد جریان خون می‌کنند. برخی از میوه ها از نظر شاخص GI پایین تر از بقیه هستند:

  • میوه های باغی مانند سیب، هلو، آلو گیلاس، پرتقال… فکر کنید میوه با هسته … دارای مقادیر نسبتاً پایین GI هستند.
  • میوه های استوایی مانند موز، انبه و پاپایا کمی بالاتر هستند
  • خربزه در مقیاس شاخص بسیار بالا است
  • زغال اخته، توت فرنگی… همه انواع توت ها به دلیل محتوای فیبر بالایی که دارند، انتخاب های خوبی هستند

افسانه ۵. اگر دیابت دارید، باید فقط مقدار کمی از غذاهای نشاسته ای بخورید: بله درست است… معمولاً فقط ۳ یا ۴ وعده در روز. شما باید به غذاهای نشاسته ای مانند نان، برنج، ماکارونی، سیب زمینی و ذرت به عنوان منابع قند فکر کنید، حتی اگر شیرین نیستند. غذاهای نشاسته ای حاوی کربوهیدرات های پیچیده هستند و معمولا باعث افزایش ناگهانی سطح قند خون نمی شوند. اما از نقطه نظر کنترل قند خون، این که کربوهیدرات هایی که می خورید به شکل قندهای ساده یا نشاسته باشد، اهمیت چندانی ندارد. هر دو سطح قند خون را به یک اندازه افزایش می دهند. یک فنجان برنج حاوی ۴۰ گرم کربوهیدرات پیچیده (نشاسته)، قند خون شما را به اندازه یک قوطی نوشابه شیرین حاوی ۴۰ گرم کربوهیدرات ساده (قند) افزایش می دهد. و هر دو این کار را بسیار سریع انجام خواهند داد.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر