همه چیز درباره تجارت


در ذهن ما، کلمه “کارآفرین” به شخصی اشاره می کند که کسب و کار خود را با پذیرش ریسک آغاز کرده است. خوداشتغال و چند نفر دیگر. به نظر شما اگر این فرد مهارت و دانش لازم برای سرمایه گذاری را نداشته باشد (به مقاله «مفاهیم اساسی سرمایه گذاری» مراجعه کنید) آیا می تواند یک معامله گر موفق باشد؟ معنای صحیح تجارت و بازرگانی چیست؟ برای یک کارآفرین موفق چه شرایطی وجود دارد؟ اگر در ذهن خود به کارآفرین شدن فکر کرده اید، بهتر است با اصول و تعاریف صحیح آنها آشنا شوید.

آشنایی با مفهوم کسب و کار:

با آشنایی با این مفهوم، افراد به دو دسته تقسیم می شوند. گروهی که حتی از نظر علمی نیز از مفاهیم مربوط به این بخش آگاهی ندارند و تنها از طریق شبکه های اجتماعی آن را می شناسند. این افراد ترکیبی از موضوعات انگیزشی، روانشناسی و تجارت هستند

آنها به صورت جمعی یاد گرفتند. این افراد اغلب برای راه اندازی کسب و کار خود عجله دارند. اما گروه دوم که اطلاعات علمی و صحیحی در این مورد دریافت کردند. هدف ما هدایت خواننده به دسته دوم است. همچنین توجه به این نکته ضروری است که همه افراد معامله گر موفقی نمی شوند زیرا این مسیر بسیار دشوار است. برای پیمودن این مسیر چیزی فراتر از انگیزه و بیان انگیزه نیاز است.

تجارت چیست؟

این مفهوم بیش از دو قرن است که در ادبیات اقتصادی و روانشناسی وجود دارد. اساساً در مورد چگونگی تأسیس و رشد و سودآور شدن یک تجارت صحبت می کند. این فرآیند با یک ایده شروع می شود. بازخورد نقش بسیار مهمی در عملکرد کسب و کار دارد. برخی از ایده ها جدید هستند و برخی قبلاً وجود داشته اند و تنها با تغییرات جزئی دوباره مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین در توضیح این مفهوم باید گفت که استفاده از فرصت ها و پذیرش ریسک آنها به منظور کسب سود و رفع نیازهای جامعه را کسب و کار می گویند.

ویژگی های یک کسب و کار چیست؟

بسیاری از محققان و صاحب نظران مفهوم این موضوع را بررسی کرده اند. در اینجا ما سعی کرده ایم یک دید کلی از آن را به شما ارائه دهیم. به این ترتیب شما با اصول و جنبه های این کار آشنا خواهید شد:

  • هاوارد استیونز، مدیر انتشارات هاروارد در این باره می گوید: بهره برداری از فرصت ها جلوتر از فرصت های فعلی، کسب و کار نامیده می شود.
  • ریچارد کانتیلون، اقتصاددان بزرگ، دیدگاه خود را در این مورد اینگونه توضیح داد: سازماندهی یک تجارت و پذیرش ریسک های مرتبط با آن برای رسیدن به سود.
  • گوردون بیتی که نویسنده کتاب کارآفرینی است می گوید: تمرکز بر عمل گرایی و عمل به آن از عوامل کلیدی در این امر است.

ارزش آفرینی و ایده پردازی و خلاق بودن نیز از دیگر ایده های مرتبط با این موضوع است.

مهدی ورقایی

به چه کسی کارآفرین می گویند؟

هیچ کارآفرینی با این کیفیت به دنیا نمی آید، بلکه با تأثیرپذیری از محیط و سخت کوشی ایجاد می شود. همچنین همه افراد نباید کارآفرین باشند زیرا کارمند بودن در جامعه بسیار مهم و ضروری است. متأسفانه شرایط حاکم بر جامعه ما به گونه ای است که عموماً افراد را به کارآفرینی و ایجاد کسب و کار به روش های غیر متعارف تشویق می کند. به همین دلیل، بسیاری از افرادی که تحت تأثیر این جملات انگیزشی هستند، شغل خود را رها کرده و یک کسب و کار جدید راه اندازی می کنند. این تلاش‌ها در بسیاری از موارد با شکست مواجه شده و علاوه بر خسارات مالی برای افراد، سازمان‌ها و نهادها با کمبود نیرو نیز مواجه هستند. کارآفرینی مهارتی است که باید آموخته شود و کارآفرین با آموزش مداوم و دائمی و همچنین با تجربه متولد می شود.

ویژگی های یک کارآفرین موفق:

باید گفت که همه نمی توانند کارآفرین باشند. برای اینکه یک فرد یک کارآفرین موفق باشد، باید ویژگی های شخصیتی فرد نیز با آن سازگار باشد. اما این ویژگی های مهم شخصیتی چیست؟ برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشید.

۱- قدرت رهبری: این امکان وجود دارد که کارآفرین در ابتدا به تنهایی کار کند. اما با گذشت زمان و با رشد کسب و کار خود، او به یک تیم نیاز خواهد داشت. بنابراین، این فرد باید بداند که چگونه تیم را به خوبی مدیریت کند.

۲- اراده و صبر: مسیر کارآفرینان مسیری بسیار دشوار با فراز و نشیب است. برای اینکه یک کارآفرین موفق باشید باید بر موانع زیادی غلبه کنید. این بلافاصله اتفاق نخواهد افتاد. در بسیاری از به اصطلاح صفحات زرد در این زمینه، تجارت آسان است. اما به زودی مردم متوجه می شوند که یافتن مشتری برای محصولات و خدمات خود آسان نیست. باید گفت که این مسیر به ثروت آفرینی منتهی می شود اما مسیر سختی هم هست.

۳- افکار مثبت: کارآفرین فردی است که روش معمول زندگی خود را رها می کند و برای رسیدن به موفقیت به سراغ تجربیات جدید می رود. در واقع می توان گفت کسب و کار یعنی عبور از خط امن زندگی و دوری از کاری که ذهن ما به عنوان یک تحلیلگر انجام داده است. اما در این راه، احساسات مثبت و انگیزه بالا می تواند به عنوان سوخت برای کارآفرین عمل کند. این فکر لحظه ای رسیدن به قله است که می تواند انرژی لازم برای پیمودن مسیر را به شما بدهد.

۴- خلاق بودن: برای رسیدن به موفقیت، روزهای هفته خیلی شبیه هم نخواهند بود. زیرا هر روز با یک رویداد و موضوع جدید روبرو خواهید شد. برخی از این اتفاقات خوب و برخی بد هستند. بنابراین، پاسخ مناسب و خلاقانه به آنها می تواند به موفقیت فرد کمک کند.

۵- دیدگاه مثبت: این جنبه یکی از قوی ترین تأثیرات بر روی افرادی است که به سمت تجارت کشیده می شوند. برای درک بهتر موضوع را با مثالی روشن می کنیم. در دوران کرونا، بسیاری از کسب‌وکارهایی که ایده‌های سنتی خود را حفظ کرده بودند، با مشکلات زیادی مواجه شدند و حتی ورشکست شدند. در این بین تیم دیگری با دید مثبت به مشکل موفق شد جوایز بیشتری دریافت کند. ایجاد بستر آنلاین برای خرید و فروش محصولات و ارائه خدمات یکی از نوآوری ها بود.

انواع مختلف فروشندگان:

افراد برای راه اندازی و راه اندازی کسب و کار خود از روش های مختلفی استفاده می کنند. این روش ها اغلب تا انتها با فرد و گروه همراه است، بنابراین بسیار مهم هستند. برای انتخاب مناسب ترین روشی که با ویژگی های فردی ما همخوانی دارد، ابتدا باید با این روش ها آشنا شویم.

  • کارآفرین خلاق: داشتن ایده های خلاقانه و نوآورانه یکی از جنبه های مهم این نوع کسب و کار است.
  • بازاریاب تقلیدی: در این صورت از ایده های موجود استفاده می کنند. آنها کسب و کار خود را با ایجاد یک تغییر کوچک شروع می کنند. رقابت با این نوع رقبا یک اصل اساسی در کار و موفقیت است.
  • کارآفرین مدرن: این افراد دائماً در حال راه اندازی مشاغل جدید هستند، برخی از آنها موفق می شوند، برخی شکست می خورند.
  • بازاریاب گروهی: هدف اصلی این روش تبدیل کسب و کار به یک برند معروف و بزرگ است. برخی از ایده ها زیرمجموعه ای از ایده اصلی خواهند بود.

انواع مختلف کسب و کار چیست؟

برای تشخیص آن می توان از عوامل مختلفی استفاده کرد. مانند اندازه کسب و کار تاسیس شده یا بخش مورد نظر عملیات. گروهی از کارآفرینان در یک بخش کار می کنند در حالی که دیگران در بخش های مختلف کار می کنند. اگر بخواهیم آن را به طور کامل و کامل تقسیم کنیم، می توانیم در مورد گروه های زیر صحبت کنیم.

۱- کارآفرینی در کسب و کارهای کوچک: پرطرفدارترین انواع آن، کسب و کارهای کوچک هستند. در بسیاری از نقاط جهان، آنها بخش بزرگی از اقتصاد ملی را کنترل می کنند. افراد اغلب بدون کار در مشاغل دولتی وارد این عرصه می شوند.

۲- کسب و کار صنعتی: پول زیادی برای این نوع مورد نیاز است. معمولاً شامل تولید محصولات مختلف می شود. در واقع باید دانست که این نوع کسب و کار محدود به تاسیس بنگاه نیست. به این ترتیب برای زنده ماندن باید همیشه ایده های جدیدی داشته باشید. بنابراین برای افراد خلاق بسیار مناسب است.

۳- شروع: این روش برای راه اندازی یک کسب و کار جدید مفید خواهد بود. اما بسیار مهم است که مراحل اولیه به درستی اجرا شود. در مرحله بعدی می توان کسب و کار را گسترش داد. اساساً استارت آپ ها ایده هایی هستند که می توان آنها را در مقیاس کوچک شروع کرد و سپس گسترش داد.

۴- کسب و کار آنلاین: سازگاری با تکنولوژی در بسیاری از موارد مفید خواهد بود. امروزه کسب و کارهای آنلاین بسیار فراگیر شده و بسیاری از کارآفرینان خدمات و محصولات خود را تنها از این طریق عرضه می کنند.

بعد از آشنایی با انواع کسب و کار، این سوال به ذهن خطور می کند که آیا افرادی که با آنها کار می کنند می توانند کارآفرین باشند؟ در بخش بعدی به این سوال پاسخ خواهیم داد.

چگونه افراد شاغل می توانند کارآفرین شوند؟

آیا برای کارآفرین شدن باید شغل خود را رها کنید؟ زیرا در اکثر مواقع هیچ کسب و کاری در مراحل اولیه سودآوری ندارد و هزینه زیادی هم دارد. بنابراین ترک شغل فعلی ایده خوبی نیست. در این صورت پیشنهاد می شود ایده کسب و کار خود را به عنوان شغل دوم مطرح کنید. وقتی از نظر درآمد و سود به حدود ۱.۵ برابر شغل فعلی خود رسیدید، می توانید شغل خود را رها کنید و به طور تمام وقت در یک تجارت جدید کار کنید.

پارامترهای کسب و کار چیست؟

با مطالعه دقیق این مقاله، احتمالاً با این مراحل آشنا هستید. اما برای تثبیت بیشتر ذهن خواننده در بخشی به توضیح آنها می پردازیم:

  • داشتن یک ایده و فرصت جدید
  • داشتن یک برنامه دقیق برای جهت و آینده کسب و کار
  • تامین منابع لازم و تیم سازی در صورت نیاز
  • عمل اجرای یک ایده و راه اندازی یک کسب و کار
  • تجربه لازم را کسب کنید
  • تنظیمات لازم را برای همسویی بهتر با بازار هدف خود انجام دهید

در فرآیند کسب و کار ممکن است ایده های خاصی چندین بار با شکست مواجه شوند، اما با ایجاد تغییرات لازم و پیوند دادن آن به بازار، در نهایت به سوددهی ختم می شود.

کلام پایانی:

برای اینکه بتوانید یک معامله گر موفق باشید باید به صورت کاملا علمی و اصولی با این موضوع آشنا شوید. هرگز از تمرین زرد و انگیزشی در این موضوع غافل نشوید. همچنین باید گفت که با وجود اینکه تاجر نقش و نفوذ زیادی در اقتصاد جامعه دارد. اما هیچ کارآفرینی بدون کارمندان نمی تواند به موفقیت دست یابد. اگر می خواهید یک کارآفرین باشید، ابتدا روی خودتان در کسب و کارتان سرمایه گذاری کنید. از مشاوره و آموزش در این مورد غافل نشوید.