چگونه در طول بهبودی اعتیاد سالم بمانیم – بلاگ Credihealth


اعتیاد چیست؟

این یک بیماری است که در صورت استفاده طولانی مدت بر مغز و رفتار شما تأثیر می گذارد. اولین چیزی که ممکن است به ذهن شما برسد سوء مصرف مواد از جمله نیکوتین، الکل یا داروهای غیرقانونی است. بیش از هفت میلیون نفر ابتلا به این اختلال مصرف مواد مخدر غیرقانونی و از هر چهار مرگ یک نفر عمدتاً به مواد خاصی نسبت داده می شود. این فقط در مورد کوکائین، هروئین، یا سایر مواد مخدر غیرقانونی نیست. همچنین می توانید به نیکوتین، الکل، خواب، داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد اضطراب و سایر مواد قانونی معتاد شوید.

شکل دیگری از اعتیاد امروزه که اغلب مورد بحث قرار نمی گیرد، اعتیاد به شبکه های اجتماعی است. درست مانند اختلال سوء مصرف مواد، این می تواند باعث تغییرات رفتاری و تغییر مورفولوژی مغز شما شود. تغییرات رفتاری شامل نوسانات خلقی، مشغولیت دائمی با رسانه‌های اجتماعی، افزایش قابل‌توجه زمان تماشای صفحه و علائم کناره‌گیری در صورت توقف استفاده از رسانه‌های اجتماعی است. اگرچه اثرات ظریف تری دارد و لزوماً نیازی به توانبخشی ندارد، به جز موارد شدید، این نوع خاصی از اعتیاد است که اخیراً به دلیل فناوری ظهور کرده است.

چه چیزی اعتیاد را روشن می کند؟

مغز شما برای تکرار تجربیاتی که به شما احساس خوبی می دهد سیم کشی شده است. به همین دلیل انگیزه دارید که آنها را بارها و بارها انجام دهید.

از نظر سوء مصرف مواد مخدر، مواد مخدر مانند هروئین و کوکائین می تواند سیستم پاداش مغز شما را فعال کند و شما را آسیب پذیر کند. ماده شیمیایی به نام دوپامین به مغز شما سرازیر می شود که باعث ایجاد احساس لذت شدید یا سرخوشی می شود. به نوبه خود، هنگامی که شما به دنبال آن بالا هستید، مغز به دوپامین اضافی عادت می کند و برای دریافت همان احساس به دوز بیشتری نیاز خواهید داشت. در نهایت، این ساختار مغز و سیستم های شیمیایی آن را تغییر می دهد، بنابراین عملکردهای شناختی شما تحت تأثیر قرار می گیرند:

  • توانایی یادگیری
  • داوری
  • حافظه
  • تصمیم گیری

همچنین می تواند بر رفتار شما تأثیر بگذارد. مشکلات رفتاری متعدد می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • پارانویا
  • توهمات
  • خشونت آمیز
  • تکانشگری
  • از دست دادن خودکنترلی

مردم نباید سوءمصرف مواد را سهل انگاری کنند. البته، اثرات بسته به داروهای مصرفی متفاوت است. برخی از آنها می توانند عواقب دائمی برای سلامتی ایجاد کنند. همچنین، مغز و بدن هر فرد متفاوت است، بنابراین واکنش‌های متفاوتی نسبت به برخی مواد نشان می‌دهد.

مغز تنها عضوی نیست که تحت تأثیر قرار می گیرد. برای اعتیاد به الکل، بیماری های کبدی و کمبود مواد مغذی را می توان انتظار داشت. در زنان باردار، الکل می تواند بر رشد مغز کودک تأثیر بگذارد و در نتیجه اختلالات مختلفی ایجاد کند.

در مورد نیکوتین، این ماده شیمیایی موجود در تنباکو است که آن را معتاد می کند. هنگامی که در عرض چند ثانیه پس از کشیدن سیگار به مغز می رسد، مانند مواد مخدر، دوپامین در مرکز پاداش مغز شما آزاد می شود که می تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشد و باعث ایجاد احساس لذت شود. بر این اساس، استفاده طولانی مدت باعث سرطان ریه و بیماری های ریوی می شود. همچنین می تواند باروری را در زنان کاهش دهد و خطر ناتوانی جنسی را در مردان افزایش دهد. یکی از بارزترین عارضه ها ایجاد بیماری دندان و لثه است. همچنین می‌تواند حاملگی را پیچیده کند، مانند زایمان زودرس یا وزن کم نوزادان مبتلا.

توانبخشی چیست؟

توانبخشی اولین قدم برای حرکت به سمت آینده ای بهتر برای خود است. شما می توانید موضوع سوء مصرف مواد خود را بپذیرید و با عوامل مختلفی که شما را به آن معتاد می کند روبرو شوید. اغلب به دلیل اثرات ترک، ناراحت کننده است.

هدف در اینجا بازگرداندن افراد به عملکرد طبیعی خود قبل از معتاد شدن است. این می تواند به این معنی باشد که آنها می توانند در خانواده و جامعه مربوطه خود فعالیت کنند.

درمان اعتیاد باید به عنوان یک بیماری مزمن (مانند فشار خون بالا، آسم یا دیابت) برای مقابله با اثرات مخرب آن در نظر گرفته شود. نیاز به مدیریت و نگهداری مداوم دارد. عدم انجام این کار می تواند باعث عود سوء مصرف مواد مخدر و به احتمال زیاد عود علائم مختلف ذکر شده در بالا شود. که در jacksonhouserehab.com، مطمئن هستید که به هر نیازی رسیدگی می شود تا در طول توانبخشی مشکلی نخواهید داشت.

بنابراین در اینجا راه هایی برای تسریع بهبودی اعتیاد آورده شده است:

تغذیه قلب فرآیند بهبودی است. اگر می خواهید سلامت خود را در روند بهبودی خود حفظ کنید، تمرکز بر تغذیه نقطه شروع خوبی است. سوء مصرف مواد باعث می شود متابولیسم شما کند شود و عملکرد اندام شما کاهش یابد.

برای افراد الکلی، وضعیت دستگاه گوارش آنها را بدتر می کند، بنابراین آنها دچار استفراغ و اسهال می شوند. علاوه بر این، الکل ممکن است باعث آسیب دائمی کبد شود. به نوبه خود، سوء تغذیه و سایر کمبودها ممکن است ایجاد شود.

در مورد محرک هایی مانند کوکائین، باعث کم آبی بدن و کاهش اشتها می شود. به همین دلیل، عدم تعادل الکترولیتی در بدن ایجاد می شود که در صورت عدم درمان فوری آسیب های جبران ناپذیری به مغز و قلب وارد می کند.

به همین دلیل است که بهبود تغذیه از اهمیت بالایی برخوردار است. نه تنها به تسریع روند بهبودی از اعتیاد کمک می کند، بلکه می تواند با ایجاد و حفظ سیستم اندام سالم شما، عفونت ها را به حداقل برساند.

بنابراین، چگونه می توانید سلامت جسمی خود را از طریق یک رژیم غذایی سالم بهبود بخشید؟ برای شروع، غذاهای کامل بخورید. این بدان معناست که شما باید مقادیر قابل توجهی سبزیجات و میوه ها مصرف کنید. هرچه رنگارنگ و متنوع تر باشند، بهتر است. شما باید گوشت های بدون چربی را به جای انواع چرب آن بخورید. به عنوان مثال، می توانید به جای ران مرغ، سینه مرغ را انتخاب کنید. روش آشپزی نیز به شما کمک خواهد کرد. به جای سرخ کردن همه چیز، می توانید آن را کباب کنید، کباب کنید، تفت دهید یا از آن خورش درست کنید. نکته مفید دیگر این است که مصرف قند خود را کنترل کنید. اگر می توانید آن را حذف کنید. شکر به عنوان یک عامل التهابی شناخته شده است، به این معنی که می تواند آسیب های موجود در بدن شما را بدتر کند. از غذاهای فرآوری شده نیز دوری کنید. از میان وعده های تصفیه شده، نودل های فوری یا غذاهای کنسرو شده خودداری کنید. هر چیزی که نمک، چربی یا شکر اضافه کرده باشد برای شما مناسب نیست.

داشتن عادات غذایی ثابت، توانایی درمانی طبیعی بدن شما را افزایش می دهد. بلافاصله متوجه خواهید شد که انرژی کلی شما افزایش یافته است.

جدای از تغذیه، ورزش بخش مهمی از سفر در بهبود اعتیاد است. هم به مغز و هم به بدن کمک می کند. یکی از مزایای قابل توجه ورزش این است که علاوه بر تقویت عضلات و استخوان ها، به مدیریت استرس کمک می کند.

استرس یکی از معضلات بهبودیافتگان از اعتیاد است. آنها برای کاهش استرس خود به داروها روی می آورند و در نتیجه عود می کنند. وقتی فردی استرس را تجربه می کند، کورتیزول در جریان خون گردش می کند. به جای روی آوردن به داروها، فعالیت بدنی می تواند با ترشح اندورفین به مدیریت کورتیزول در خون کمک کند.

یکی دیگر از ورزش کردن این است که به انگیزه کمک می کند تا کیفیت خواب فرد را بهبود بخشد. بسیاری از مردم در دام سوء مصرف مواد می افتند زیرا معتقدند این به آنها اجازه می دهد در حالی که برعکس است، استراحت کنند.

ورزش همچنین می تواند به بهبود خلق و خو، افزایش انرژی کلی و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. مطابق با CDC۱۵۰ دقیقه ورزش در هفته برای حفظ سلامت فرد کافی است. آهسته شروع کنید اما ثابت قدم باشید. برخی از این فعالیت‌ها می‌تواند شامل پیاده‌روی در خارج از منزل به مدت حداقل ۳۰ دقیقه در روز، تمرین هوازی در خانه، یوگا و هر ورزشی که با آن راحت هستید (شنا، تنیس و غیره) باشد.

  • مراقبت از سلامت روان خود و جستجوی یک سیستم پشتیبانی پایدار

حمایت اجتماعی پایدار یک نیروی مفید و قدرتمند در بهبودی شما از اعتیاد است. اعضای خانواده، دوستان و حتی همسایگان می توانند نقش مهمی در اعتیاد فرد و بهبودی آنها ایفا کنند. یک سیستم حمایتی می تواند برای کاهش استرس و تنهایی، تعلق و شمول ایجاد کند. همچنین می تواند به فرد در حال بهبودی اجازه دهد تا دیدگاه خود را که با انزوا، پنهان کاری و شرم مقابله می کند، گسترش دهد.

انواع مختلفی از حمایت اجتماعی وجود دارد. بنابراین، اگر شما فردی هستید که به یک فرد در حال بهبودی نزدیک هستید، به این موارد توجه کنید. این می تواند به سادگی ارائه اطلاعات ارزشمندی مانند به اشتراک گذاری داستان های بازیابی شخصی از سایر افراد در حال بهبودی یا به اشتراک گذاری نکاتی در مورد مدیریت هوس های ناگهانی باشد. همچنین می‌تواند منابعی را برای فرد در حال بهبودی فراهم کند، مانند دادن کتابی در مورد بهبودی اعتیاد. یکی از حمایت های اجتماعی دست کم گرفته شده در خارج از کشور، دادن کمک و زمان به آنها است، مانند رانندگی آنها به یک مصاحبه شغلی یا کمک به آنها برای یافتن یک محل اقامت مقرون به صرفه. در نهایت، حمایت عاطفی بسیار مورد نیاز آنها می تواند راه درازی داشته باشد. حمایت عاطفی می تواند به شکل گوش دادن فعال، تشویق، شفقت و درک باشد.

اگر فردی هستید که علاقه مند به بهبودی هستید، دانستن این اشکال حمایت اجتماعی می تواند به شما کمک کند تا کیفیت ارتباطات اجتماعی خود را ارزیابی کنید، خواه به بهبودی شما کمک کند یا خیر.

در برخی موقعیت‌ها، خانواده و همسالان شما ممکن است بهترین راه برای به اشتراک گذاشتن مشکلات شما با بهبودی نباشند، زیرا چیزهایی وجود دارد که نمی‌توانید با آنها در میان بگذارید زیرا نمی‌توانند از عهده آن برآیند یا نمی‌دانند چگونه پاسخ دهند. در این صورت می توانید از یک روان درمانگر حرفه ای کمک عاطفی بخواهید مشاوره. اگرچه نزدیکان شما باید بدانند که چه اتفاقی برای شما می افتد، باز شدن با یک درمانگر بهترین گزینه شماست. یک دلیل این است که آنها به تجربه و دانش مناسب برای مقابله با بهبودی شما مجهز هستند. همچنین، برخلاف خانواده یا دوستانتان، تصور طرد شدن یا رها شدن را نخواهید داشت.

مشاوره در کاهش خطر ابتلا به عود مفید است. برخی از عوامل روانی و اجتماعی مانند استرس، سرنخ های محیط شما و سایر شبکه های اجتماعی که ممکن است در وهله اول دلیل معتاد شدن شما باشد، با دقت زیر پا گذاشته می شوند. داشتن یک درمانگر به شما کمک می کند تا این عوامل را در زندگی خود مدیریت کنید که شما را به سوء مصرف مجدد مواد ترغیب می کند. علاوه بر این، برنامه درمانی مناسب برای مورد شما به نیازهای شما بستگی دارد.

مدیتیشن مجموعه تکنیک هایی است که فرد را تشویق می کند تا به وضعیت خودآگاهی و تمرکز لیزری دست یابد. ثابت شده است که این تکنیک ساده و در عین حال مؤثر دارای فواید سلامتی مختلفی است که بهزیستی روانشناختی فرد را بهبود می بخشد – یعنی کاهش استرس و اضطراب.

با توجه به این اثرات، آن را به نوعی درمان برای افرادی که از سوء مصرف مواد بهبود می یافتند تبدیل شد. هدف اصلی مدیتیشن هماهنگ کردن ذهن و بدن شما برای بهبود سلامت روان و افزایش کیفیت زندگی شماست. مدیتیشن درمانی می تواند به مبارزه با میل ناگهانی کناره گیری کمک کند. مدیتیشن بر قشر پیشانی، آمیگدال و قشر کمربندی قدامی مغز تأثیر می گذارد.

  • قشر پیشانی: تفکر و برنامه ریزی را تنظیم می کند.
  • آمیگدال: مسئول پاسخ جنگ یا گریز
  • قشر سینگولیت قدامی: کنترل حرکت و انگیزه را کنترل می کند.

جدای از آن، مدیتیشن همچنین می تواند به ترشح دوپامینی کمک کند که افرادی که با اعتیاد دست و پنجه نرم می کنند، اغلب به آن تمایل دارند. همچنین به ارتقای روحیه و افزایش توجه و تمرکز کمک می کند. با کمال تعجب، انواع مختلفی از مدیتیشن بسته به نیاز شما وجود دارد.

    • مدیتیشن ذهن آگاهی: این یکی از متداول ترین روش هاست و بر افزایش تمرکز و خودآگاهی فرد تمرکز دارد.
  • مدیتیشن هدایت شده: این روش شامل ایجاد تصاویر ذهنی صلح آمیز با کمک شخصی است.
  • مدیتیشن ذن: این روش تماماً مربوط به عدم واکنش و پذیرش آرامش در شماست. این افراد را تشویق می کند که به جای گذشته در حال حاضر باشند. همه چیز در مورد پاک کردن تخته سنگ است.
  • مراقبه متعالی: این یکی شامل مانترای است که باید آن را در سکوت با خود تکرار کنید تا آرامش را در شما نشان دهد.
  • کشف مجدد چه کسی هستید

حفظ سلامتی خود در دوران بهبودی اعتیاد فراتر از پرهیز از مواد است. این همچنین در مورد فرآیند کشف مجدد خود است – قبل از اینکه معتاد شوید شما چه کسی هستید؟ این جنبه از بهبودی اغلب نادیده گرفته می شود زیرا علمی نیست و برای همه متفاوت است.

برای جلوگیری از عود به طور نامحدود، باید مسیر بهبودی پایداری را طی کنید که عمیقاً ریشه در کشف بهترین خود از طریق مراقبت از خود، توسعه شخصی و ایجاد روابط پرورشی دارد.

اگر نمی دانید از کجا شروع کنید، می توانید به سرگرمی هایی که باعث شادی در شما می شود، مانند انجام هنر، نوشتن و غیره بازگردید.

افکار نهایی

اعتیاد یک بیماری قابل درمان اما پیچیده است که از نظر مورفولوژیکی و شیمیایی مغز شما را تغییر می دهد و در رفتارهای شما ظاهر می شود. هیچ درمان یکسانی برای همه وجود ندارد، زیرا هر بیمار ترک اعتیاد متفاوت است. هر کدام دارای پیشینه و محیط متنوعی هستند. به همین دلیل است که یک درمان موثر حیاتی است و برای جلوگیری از عود باید ثابت باشد.

حفظ سلامت جسمی و روانی فرد بهبودیافته و داروهای او ضروری است. درمان جامع نه تنها مشکل اعتیاد به مواد را درمان می کند، بلکه علت اصلی را نیز درمان می کند. البته گفتن این کار آسان تر از انجام آن است، اما بهبودی مناسب از درون خودتان شروع می شود. با حمایت، انگیزه و منابع مناسب، می توانید به خوبی در مسیر بهبودی کامل قرار بگیرید. در سفر باورنکردنی خود موفق باشید!

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر