Paleo، Primal، SCD، GAPS: کدام رژیم غذایی برای بیماری خودایمنی بهترین است؟

دروغ نگو وقتی برای اولین بار نام “رژیم غذایی غارنشینان” را شنیدید، مسخره کردید، نه؟ یا شاید کمی غرغر کردی مطمئناً مانند یک رژیم غذایی مد روز دیگر به نظر می رسید. من شخصاً نام آن را Encino Diet با برندان فریزیر به عنوان پسر پوستر می گذاشتم تا با اتکینز رقابتی تر شود، اما بازاریابی هی غارنشین کمی ابتدایی است.

خوشبختانه برای ما، به نظر نمی رسد که این یک کلاهبرداری باشد. به نظر می رسد بسیاری از بیماران مبتلا به شرایط خودایمنی یا خودایمنی با تغییر رژیم غذایی بر اساس اصول تکاملی سود می برند. بدون شک شما در مورد برخی از محبوب ترین آنها شنیده اید: رژیم غذایی پالئو، اولیه، رژیم کربوهیدرات خاص (SCD)، GAPS. منابع زیادی در مورد هر رژیم غذایی وجود دارد، بنابراین من بر تفاوت های اصلی بین این ۴ رژیم غذایی محبوب تمرکز خواهم کرد و به جای جزئیات هر رژیم، معیارهای موفقیت را، در صورت وجود، بررسی خواهم کرد.

هی مک فلای من DeLorean را قرض می‌گیرم تا نگاهی دقیق‌تر به این رژیم‌های غذایی از گذشته بیندازم:

۱. رژیم سرخپوشان

تا کنون محبوب ترین، به رهبری لورن کوردین و راب ولف. تمرکز روی چربی های حیوانی کاملاً طبیعی (یعنی تغذیه با علف) و چربی های طبیعی (گیاه، آووکادو و غیره) و کربوهیدرات کم (سبزیجات ریشه دار نشاسته ای، برنج سفید و سایر نشاسته های بدون مواد ضد مغذی است.) اصل اساسی این است که ما به سادگی برای بهینه سازی هضم و جذب محصولات کشاورزی تکامل نیافته است.

موفقیت: هنوز هیچ مطالعه کنترل شده ای در مورد این رژیم وجود ندارد، اما میزان موفقیت بیش از ۹۰٪ توسط پزشکان مختلف در سطح بین المللی گزارش شده است. دکتر ژان سیگنالت در فرانسه آزمایشی را بر روی بیماران خودایمنی انجام داد که موفقیت آن به عنوان کاهش ۵۰ درصدی علائم تعریف شد و در اینجا نتایج آمده است:

آرتریت روماتوئید: ۲۰۰ (اندازه نمونه)، ۸۰٪ (میزان موفقیت)

لوپوس: ۱۳، ۱۰۰٪

مولتیپل اسکلروزیس: ۳۳، ۹۷٪

فیبرومیالژیا: ۴۱، ۹۷٪

IBS: 220، ۹۸٪

کرون: ۴۰، ۱۰۰٪

سندرم خستگی مزمن: ۱۱، ۸۵٪

۲. رژیم غذایی اولیه

مارک سیسون پیشنهاد اصلی است. اساساً مانند Paleo است با این تفاوت که لبنیات پرچرب را مجاز می کند. با توجه به تصاویر مارک، باید از پیراهن نیز اجتناب کرد. با این حال، داشتن آن بدن بد نیست!

کریس کرسر یکی دیگر از طرفداران بزرگ پالئو است که لبنیات مانند کره و کفیر را با موفقیت در پروتکل خود گنجانده است. او می گوید که در ابتدا بیش از یک قاشق چای خوری کفیر را تحمل نمی کند، اما به آرامی به اندازه یک پیمانه در روز افزایش می یابد. من داستان های مشابهی را از بیماران ME/CFS شنیده ام که از لبنیات تخمیر شده سود می برند. نظریه او این است که مصرف پروبیوتیک ها از طریق کفیر در واقع میکروبیوتا یا فلور روده شما را تغییر می دهد تا به روده شما اجازه دهد لبنیات را تحمل کند.

موفقیت: من نتوانستم هیچ آماری مخصوص رژیم اولیه را پیدا کنم، اما به دلیل شباهت آن به پالئو، تصور می کنم اگر بتوانید لبنیات را تحمل کنید، آمار پالئو می تواند مرجع خوبی باشد.

۳. رژیم غذایی با کربوهیدرات خاص (SCD).

این توسط سیدنی ولنتاین هاس، MD ساخته شده است. در نگاه اول به نظر می رسد یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات است، اما اصل اساسی در واقع این است که کربوهیدرات ها رشد بیش از حد مخمرها و باکتری ها را در روده تغذیه می کنند، بنابراین مقدار و انواع کربوهیدرات ها را محدود کنید تا به خوبی جذب شوند. تفاوت عمده با پالئو: حبوباتی که به درستی آماده شده اند مانند لوبیا مجاز هستند و مانند Primal، لبنیات مجاز است.

موفقیت:

نظرسنجی موسسه تحقیقات اوتیسم نشان داد که با ۷۱٪ از والدین بهبودی در فرزندان خود از SCD مشاهده شد.

طرفداران رژیم مدعی هستند که نرخ بهبودی ۸۰ درصدی برای بیماری کرون و نرخ بهبودی ۹۵ درصدی برای دیورتیکولیت وجود دارد. – http://altmedicine.about.com/od/popularhealthdiets/a/specific_carb.htm

و قابل توجه ترین نتایج یک مطالعه آزمایشی انجام شده در مورد سندرم روده تحریک پذیر:

قابل ذکر است که از هر ۱۱ بیمار، ۹ بیمار بدون درمان ضد TNF قابل درمان بودند و ۱۰۰ درصد بیماران علائم خود را کاهش دادند. – http://escholarship.umassmed.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1025&context=cts_retreat

۴. رژیم غذایی سندرم روده و روانشناسی (GAPS).

بر اساس رژیم غذایی SCD، و توسط دکتر ناتاشا کمپبل-مک براید توسعه یافته است. تفاوت اصلی با رژیم های دیگر تمرکز بر روی آن است شفا روده، بر خلاف تغذیه آن با غذاهایی که به خوبی هضم و جذب می شوند. تفاوت اصلی با SCD: تاکید بر آب استخوان و غذاهای تخمیر شده، لوبیا کمتر، استفاده تدریجی از کازئین لبنیات تا تحمل شروع از Ghee (که عملا لاکتوز ندارد).

موفقیت: از آنجایی که این رژیم جدیدترین رژیم غذایی این لیست است، تاکنون آماری وجود ندارد. به نظر شخصی من، بر اساس آنچه که در مورد روده نشتی می دانیم، استفاده از آبگوشت استخوان برای تامین مواد مغذی قابل جذب آسان و مهر روده در مسیر ایجاد تحمل محصولات تخمیری، این رژیم را به ویژه برای LGS شدید جذاب می کند.

افکار نهایی: شباهت در این رژیم‌ها بسیار بیشتر از تفاوت است. GAPS بیشتر به عنوان بهبود SCD و Primal بیشتر به عنوان بهبود Paleo توسعه داده شد. در پایان، بسیاری از پزشکان موافق هستند که در نهایت یک رژیم غذایی حذفی که در آن یک غذا را به مدت ۳۰ روز حذف می‌کنید و سپس یک چیز را در یک زمان به آن اضافه می‌کنید (و بر احساس خود نظارت می‌کنید) راهی برای تشخیص اینکه کدام غذاها و مقادیر آن غذا را دریافت می‌کنید، است. بدن به

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر