آیا اتصال دائم لپ تاپ به برق، به باتری صدمه می‌زند؟ زوم تک


پاسخ کوتاه این است که می‌توانید لپ‌تاپ خود را به برق وصل کنید، حتی اگر کاملاً شارژ شده باشد چون باتری وقتی 100% شارژ شود به شارژ شدن ادامه نمی دهد.

با این حال، اگر می خواهید لپ تاپ خود را برای مدت طولانی تری به برق متصل نگه دارید، توصیه می کنیم باتری را خارج کنید (البته اگر این امکان وجود دارد). معمولا باتری بیشتر دوام می آورد، زیرا ممکن است در اثر حرارتی که لپ تاپ شما ایجاد می کند آسیب ببیند.

برای پاسخ طولانی‌تر، احتمالاً از اینکه بدانید واقعاً هیچ پاسخ درستی برای این سؤال وجود ندارد، ناامید خواهید شد.

آیا می توانم لپ تاپ خود را  همیشه به برق وصل کنم

برخی از کارشناسان به شما می گویند که باتری لپ تاپ شما آسیب می بیند اگر همیشه آن را به برق متصل کنید. اما این درست است حتی اگر باتری لپ تاپ خود را هر روز شارژ کنید.

برخی از تولید کنندگان معروف لپ تاپ توصیه های متفاوتی در این زمینه ارائه می دهند.

دل می‌گوید که همیشه وصل بودن لپ‌تاپ شما مشکلی نیست.

اپل پیشنهاد می‌کند که این ایده خوبی نیست که لپ‌تاپ خود را همیشه با باتری وصل به برق رها کنید.

ایسوس توصیه می کند هر دو هفته یا بیشتر باتری را تا 50 درصد خالی کنید، به این معنی که برای انجام این کار باید لپ تاپ خود را از برق بکشید.

نکته اصلی این است که اگر لپ تاپ خود را همیشه به برق متصل کنید، باتری شما ظرفیت خود را از دست می دهد. این بلافاصله اتفاق نمی افتد، اما متوجه خواهید شد که ظرفیت باتری شما پس از حدود یک سال به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

آسیب باتری همیشه متصل به شارژ

شاید شنیده باشید که دائماً وصل بودن لپ تاپ به شارژ باتری آسیب می رساند. در اینجا به تفصیل در مورد آن بحث خواهیم کرد. اطلاعات نادرست در اینترنت وجود دارد و همیشه بهترین ایده نیست که با دارندگان لپ تاپ صحبت کنید، در صورتی که واقعاً اطلاعات کافی در این مورد داشته باشند.

اگر یک لپ‌تاپ جدید دارید، این لپ‌تاپ دارای باتری لیتیوم یون (لیتیوم یون) یا LiPo است. با این باتری ها هیچ راهی برای شارژ بیش از حد آنها وجود ندارد.

اگر باتری را تا 100% شارژ کرده اید و لپ تاپ شما همچنان به پریز برق وصل است، دیگر باتری لپ تاپ شما شارژ نخواهد شد.

در این مرحله، لپ تاپ شما فقط با برق AC  کار می کند. باتری لپ‌تاپ شما در این مدت کمی خالی می‌شود و وقتی این اتفاق بیفتد، به شارژ شدن ادامه می‌دهد تا باتری به 100% برگردد.

اگر لپ‌تاپ را به برق متصل کنید، نمی‌توانید با شارژ بیش از حد به باتری لپ‌تاپ آسیب بزنید.

آیا باتری لپ تاپ من به مرور زمان ظرفیت خود را از دست می دهد؟

خالی شدن باتری

باتری لپ تاپ شما به مرور زمان ظرفیت خود را از دست می دهد. این زمانی اتفاق می افتد که تحت یک سری چرخه شارژ قرار می گیرد. هر چه چرخه های شارژ بیشتر باشد، باتری شما ظرفیت خود را بیشتر از دست می دهد. همه باتری های لپ تاپ متفاوت هستند، اما به طور متوسط ​​می توانید انتظار داشته باشید که آنها حدود 500 چرخه شارژ کامل را دوام بیاورند.

با این حال، باید هر از چند گاهی باتری لپ تاپ خود را خالی کنید. این ایده خوبی نیست که باتری خود را همیشه در بالاترین سطح خود نگه دارید. اگر اجازه می دهید باتری شما تخلیه شود، مطمئن شوید که سطح شارژ به صفر نمی رسد، زیرا می تواند به آن آسیب برساند.

چگونه باتری لپ تاپ بیشتر دوام بیاورد؟

وقتی لپ تاپ به سطح شارژ 80 درصد رسید، می توانید شارژ را متوقف کنید زیرا این به شما کمک می کند عمر آن را افزایش دهید.

همچنین، باید بدانید که باتری لپ تاپ شما با قرار گرفتن در معرض دمای بالا بسیار سریعتر ظرفیت خود را از دست می دهد. بنابراین، اگر می خواهید باتری لپ تاپ خود را بیرون بیاورید و آن را در جایی نگهداری کنید، باید مطمئن شوید که یک مکان خنک برای آن پیدا کرده اید. .

قبلاً به شما گفته بودیم که گرمای بیش از حد برای باتری لپ تاپ شما مضر است. اگر قرار است مدتی در خانه یا محل کار باشید و قصد دارید لپ تاپ خود را به برق متصل کنید، باید باتری لپ تاپ خود را بردارید. این از داغ شدن بیش از حد باتری و تسریع در از بین رفتن آن جلوگیری می کند.

اگر می‌خواهید با لپ‌تاپ خود در حالی که به برق متصل است، بازی‌های سنگین انجام دهید، بهتر است قبل از آن باتری را جدا کنید.

البته همه اینها فرض را بر این می گذارد که بتوانید به راحتی باتری لپ تاپ خود را جدا کنید. برخی از لپ تاپ های مدرن به شما اجازه نمی دهند باتری را خارج کنید، بنابراین نمی توانید این اقدامات احتیاطی را انجام دهید.

آیا باید باتری لپ تاپ خود را خالی کنید؟

پس بهترین کار اینجا چیست؟ خوب، ما به شما پیشنهاد می کنیم حتی اگر در خانه یا محل کار خود برق در دسترس شماست، برخی روزها باید لپ تاپ خود را به برق وصل کنید و روزهای دیگر فقط باید از باتری استفاده کنید.

اگر تصمیم دارید باتری لپ تاپ خود را خالی کنید (البته نه به صفر)، این می تواند به کالیبراسیون کمک کند. با تخلیه و سپس شارژ مجدد باتری، لپ تاپ شما و سیستم عامل آن بهتر می توانند میزان شارژ باقی مانده باتری شما را تخمین بزنند.

چه لپ تاپ ویندوزی یا مک داشته باشید، میزان شارژ باتری شما یک تخمین است. ممکن است ویندوز به شما بگوید که باتری لپ‌تاپ شما هنوز 30 درصد شارژ است، در حالی که در واقعیت به صفر نزدیک‌تر است، که می‌تواند باعث شود لپ‌تاپ شما به طور ناگهانی در حالی که انتظارش را نداشتید خاموش شود.

توصیه می‌کنیم زمانی که می‌خواهید باتری لپ‌تاپ خود را به طور کامل شارژ کنید، ماهی یک‌بار این کار را انجام دهید. واقعاً لازم نیست این کار را بیشتر انجام دهید. این فرآیند می تواند به کالیبراسیون باتری کمک کند و باعث می شود سیستم عامل شما اطلاعات بیشتری در مورد باتری شما کسب کند.

با این حال، کالیبره کردن باتری لپ تاپ شما هیچ تاثیری در طول عمر آن ندارد. این فقط به ویندوز یا مک کمک می کند تا شارژ باقی مانده باتری شما را بهتر تخمین بزنند.

خلاصه

شما در این راهنما آموخته اید که هیچ پاسخ روشنی برای این سوال وجود ندارد که “آیا باید لپ تاپ خود را به برق متصل نگه دارم؟” این خیلی ناراحت کننده است، اما همچنین قابل درک است، زیرا عمر باتری لپ تاپ یک علم دقیق نیست.

اگر لپ‌تاپ شما باتری لیتیوم یونی یا لیپو دارد، اگر آن را وصل کنید، به هیچ وجه شارژ نمی‌شود و آسیب می‌بیند. هر چیزی را که در اینترنت می‌خوانید باور نکنید. مدار خاصی در لپ تاپ شما وجود دارد که پس از شارژ کامل باتری، شارژ آن متوقف می شود.

باتری لپ تاپ بدون توجه به اینکه شما چه کاری انجام دهید به مرور زمان ظرفیت خود را از دست می دهد. یکی از بزرگترین دشمنان عمر باتری گرما است. بنابراین اگر برای مدتی از باتری استفاده نمی‌کنید و لپ‌تاپ خود را به برق متصل می‌کنید، توصیه می‌کنیم باتری را خارج کرده و در جای خنک نگهداری کنید.

تخلیه منظم و شارژ کامل باتری می تواند به کالیبره کردن آن کمک کند. این بدان معناست که سیستم عامل شما (ویندوز یا مک) باید بتواند با دقت بیشتری میزان شارژ باقی مانده باتری لپ تاپ را به شما نشان دهد.

منبع

به این پست امتیاز بدید