تعمیر فایل های سیستم ویندوز با استفاده از SFC Scannow


هر فعالیت و برنامه ای در ویندوز به تعداد زیادی فایل سیستمی وابسته است. بنابراین، حتی اگر تنها یک فایل سیستمی که برای اجرای برنامه یا برنامه مورد نیاز است آسیب ببیند یا خراب شود، با مشکل مواجه خواهید شد و نمی توانید برنامه را مطابق انتظار اجرا کنید. خوشبختانه، یک راه آسان برای بررسی فایل های خراب وجود دارد. اکنون نحوه استفاده از اسکن SFC را برای تعمیر فایل های سیستم ویندوز به شما نشان خواهیم داد.

برای استفاده از ابزار System File Checker (SFC)، نیازی به نصب برنامه شخص ثالث روی رایانه شخصی خود ندارید. تنها چیزی که باید از آن استفاده کنید، برنامه Command Prompt در رایانه شخصی ویندوزی خود است.

قبل از اینکه نحوه استفاده از آن را به شما نشان دهیم، اجازه دهید بفهمیم ابزار System File Checker چیست و در رایانه شخصی شما چه می کند.

SFC SCAN چیست

نحوه استفاده از SFC Scannow برای تعمیر فایل های سیستم ویندوز

SFC scan ابزاری است که می توانید در Command Prompt از آن استفاده کنید و فایل های خراب را در رایانه شما شناسایی می کند. پس از شناسایی، سعی می کند فایل را تعمیر و بازیابی کند. این ابزاری است که در صورت مواجه شدن با هر گونه مشکلی در حین استفاده از رایانه خود می توانید از آن استفاده کنید. به بخش بعدی بروید تا بفهمید وقتی اسکن SFC را روی رایانه شخصی خود اجرا می کنید چه اتفاقی می افتد.

اسکن SFC چه کاری انجام می دهد

در اینجا تمام نتایج احتمالی اسکن SFC در ویندوز آمده است:

اگر اسکن SFC هیچ فایل خرابی را شناسایی نکند، پیام زیر را مشاهده خواهید کرد: “Windows Resource Protection found corrupt files and successfully repaired them.”

اگر اسکن SFC فایل های خراب را شناسایی کرده و همه آنها را تعمیر کند، پیام زیر را مشاهده خواهید کرد: “Windows Resource“Windows Resource Protection found corrupt files but was unable to fix some of them.”

اگر اسکن فایل های خراب را شناسایی کند اما فقط بتواند تعداد کمی از آنها را تعمیر کند، پیام زیر را مشاهده خواهید کرد: “Windows Resource Protection found corrupt files but was unable to fix some of them..

اگر اسکن SFC با مشکل مواجه شود، پیام زیر را نشان می دهد: “Windows Resource Protection could not perform the requested operation.

با وجود این موضوع، بیایید به نحوه شروع اسکن SFC بپردازیم

نحوه اجرای اسکن SFC با استفاده از فرمان SFC SCANNOW

در اینجا نحوه انجام اسکن SFC در ویندوز آمده است.

مرحله 1:   Command Prompt را از منوی استارت باز کنید. کلیک راست کرده و  Run as administrator را انتخاب کنید.

نحوه استفاده از SFC Scannow برای تعمیر فایل های سیستم ویندوز

مرحله 2: دستور زیر را تایپ کنید:

SFC /scannow

نحوه استفاده از SFC Scannow برای تعمیر فایل های سیستم ویندوز

با شروع اسکن سیستم، می توانید پیشرفت آن را مشاهده کنید. پس از اتمام اسکن سیستم، خواهید دید که آیا آن موفقیت آمیز است یا خیر.

در اینجا برخی از دستورات دیگری وجود دارد که می توانید با SFC در خط فرمان استفاده کنید.

دستورات مختلف SFC ویندوز که می توانید در ویندوز استفاده کنید

همچنین می توانید از برخی از دستورات زیر به جای ‘/scannow’ با دستور SFC استفاده کنید. در اینجا چیزی است که همه این دستورات انجام می دهند.

 

  1. وریفای کنید

دستور SFC /verifyonly فایل‌های خراب را تأیید و شناسایی می‌کند اما برخلاف دستور SFC /scannow سعی در تعمیر آنها ندارد. دستور زیر را در پنجره Command Prompt که به عنوان  ادمین اجرا می شود تایپ کرده و enter را فشار دهید.

SFC /verifyonly

نحوه استفاده از SFC Scannow برای تعمیر فایل های سیستم ویندوز

دستور تمام فایل ها را تایید می کند و در صورت وجود هر گونه مشکل به شما می گوید.

  1. یک فایل خاص را با استفاده از SFC اسکن کنید

اگر نمی خواهید همه فایل های سیستم را اسکن کنید، می توانید یک فایل خاص را با استفاده از SFC اسکن کنید. این دستور بررسی می کند که آیا فایل خراب است یا خیر و در صورت وجود آن را تعمیر می کند.

دستور زیر را در Command Prompt که به عنوان مدیر اجرا می شود تایپ کرده و enter را فشار دهید. عبارت “” file_path مسیر فایلی است که می خواهید اسکن کنید.

SFC /scanfile=“file_path

نحوه استفاده از SFC Scannow برای تعمیر فایل های سیستم ویندوز

  1. یک فایل خاص را تأیید کنید

همچنین می توانید با استفاده از دستور /verifyfile یک فایل سیستمی خاص را تأیید کنید. این دستور فایل مشخص شده را تأیید می کند و بررسی می کند که آیا خراب است. با این حال، برخلاف SFC /scanfile، فایل را تعمیر نمی کند.

دستور زیر را در Command Prompt که به عنوان مدیر اجرا می شود تایپ کرده و enter را فشار دهید. عبارت “file_path” مسیر فایلی است که می خواهید اسکن کنید.

SFC /verifyfile=”file_path”

نحوه استفاده از SFC Scannow برای تعمیر فایل های سیستم ویندوز

نحوه اجرای اسکن SFC بدون ورود به ویندوز

همچنین می توانید اسکن SFC را بدون بوت شدن در ویندوز اجرا کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که رایانه خود را با استفاده از رسانه نصب ویندوز بوت کنید. Command Prompt را باز کنید و دستور را برای اجرای اسکن تایپ کنید. توجه داشته باشید که عبارت drive_name   مخفف حرف الفبایی است که درایو را نشان می دهد

sfc /scannow /offbootdir=<drive_name>:\ /offwindir=<drive_name>:\windows

نحوه دریافت فایل log SFC

پس از اتمام اسکن SFC، نتایج را در یک فایل متنی ثبت می کند. در اینجا نحوه دسترسی به فایل گزارش SFC آمده است.

مرحله 1:   Command Prompt را از منوی استارت باز کنید. کلیک راست کرده و Run as administrator  را انتخاب کنید.

نحوه استفاده از SFC Scannow برای تعمیر فایل های سیستم ویندوز

مرحله 2: دستور زیر را تایپ کرده و اینتر را بزنید.

findstr /c:”[SR]” %windir%\logs\cbs\cbs.log >sfcdetails.txt

نحوه استفاده از SFC Scannow برای تعمیر فایل های سیستم ویندوز

مرحله 3: به This PC > Windows (C:) > Windows > System32 بروید.

نحوه استفاده از SFC Scannow برای تعمیر فایل های سیستم ویندوز

فایل متنی به نام sfcdetails را در پوشه System32 پیدا خواهید کرد

مرحله 4: فایل را باز کنید. تمام جزئیات فرآیند اسکن SFC را نمایش می دهد.

نحوه استفاده از SFC Scannow برای تعمیر فایل های سیستم ویندوز

با این حال، اگر نمی توانید فایل را در پوشه System32 پیدا کنید، در اینجا یک روش جایگزین برای یافتن فایل گزارش SFC وجود دارد.

دستور زیر را در Run تایپ کنید.

%windir%\logs\cbs\cbs.log

نحوه استفاده از SFC Scannow برای تعمیر فایل های سیستم ویندوز

به یک فایل متنی هدایت خواهید شد. با استفاده از تاریخ و زمان در سمت چپ ترین ستون، به پایین بروید تا زمانی که اسکن SFC را انجام داده اید. تمام اطلاعاتی که دارای یک تگ  SR هستند شامل جزئیات فرآیند اسکن SFC است.

نحوه استفاده از SFC Scannow برای تعمیر فایل های سیستم ویندوز

این تنها چیزی است که باید در مورد نحوه تعمیر فایل های سیستم ویندوز با استفاده از SFC Scannow بدانید. اگر سؤال دیگری دارید، به بخش سؤالات متداول زیر نگاه کنید.

سخن پایانی

امیدواریم این مقاله به شما کمک کند تا از SFC scannow برای تعمیر فایل های سیستم در ویندوز استفاده کنید. تأیید دستی یک فایل سیستم محافظت شده می تواند مشکل باشد زیرا ممکن است در وهله اول به آن دسترسی نداشته باشید. بنابراین، ابزارهایی مانند SFC مطمئناً مفید خواهند بود.

سوالات متداول در مورد SFC اسکن در ویندوز

  1. CHKDSK در مقابل SFC چیست؟

CHKDSK، Check Disk، یکپارچگی دیسک را در ویندوز تأیید می کند. در حالی که SFC، System File Checker، یکپارچگی فایل های سیستم را تأیید می کند.

 

  1. ابتدا باید DISM یا SFC را اجرا کنم؟

DISM، (Deployment Image Service and Management) Tool، برای تعمیر تصویر سیستم ویندوز استفاده می شود. فقط در صورتی می توانید از DISM استفاده کنید که SFC کار نمی کند زیرا توصیه می شود ابتدا فایل های سیستم خود را بررسی کنید.

 

  1. آیا SFC فضای دیسک را در ویندوز اسکن می کند؟

خیر. SFC فضایی را در ویندوز آزاد نمی کند.

منبع

 

 

به این پست امتیاز بدید