اسلیپیج در پنکیک سواپ چیست؟


صرافی غیرمتمرکز پنکیک سواپ (PancakeSwap) یکی از محبوب‌ترین و بزرگ‌ترین پلتفرم‌های مبادله ارز دیجیتال است. همان طور که در “نحوه خرید از پنکیک سواپ با تراست ولت” نیز اشاره شد،‌این صرافی روی شبکه بایننس ساخته شده و به نظر بسیاری، بهترین گزینه برای سواپ توکن‌های BEP-20‌ محسوب می‌شود. اگر تجربه کار با این صرافی را داشته باشید، حتما در صفحه سواپ با گزینه‌ای به نام اسلیپیج (Slippage) مواجه شده‌اید. تنظیم درست این گزینه، تاثیر زیادی بر سود و زیان سواپ شما داشته و از سوی دیگر سرعت انجام تراکنش را بهینه خواهد کرد. اما پیش از آن لازم است بدانید که اسلیپیج چیست و چه کارکردی دارد.

اسلیپیج چیست؟

کلمه Slippage در زبان انگلیسی به معنی لغزش است. در بازار کریپتوکارنسی و صرافی پنکیک سواپ نیز از آن به همین معنی در مورد قیمت یک رمزارز استفاده می‌شود. به‌طور ساده و خلاصه، اسلیپیج به تفاوت قیمت مورد انتظار یک ارز دیجیتال با قیمت نهایی که معامله با آن صورت می‌گیرد گفته می‌شود. این مقدار بر حسب درصد بیان شده و دلایل اصلی آن نیز شامل نوسانات قیمت، ازدحام شبکه و میزان نقدینگی رمزارز هستند.

به‌عنوان مثال، اگر قصد خرید پنکیک سواپ (CAKE) را در صرافی Pancakeswap داشته باشید، در صفحه سواپ باید میزان اسلیپیج مورد نظرتان را نیز مشخص کنید (به طور پیش‌فرض این عدد روی ۰.۵ درصد تنظیم شده است). این درصد، در واقع بخشی از ریسک‌پذیری شما را نشان می‌دهد. هرچه توان تحمل اسلیپیج شما بیشتر باشد، امکان انجام معامله در زمان کوتاه‌تر بیشتر خواهد بود؛ البته به میزان کمتری نیز توکن دریافت خواهید کرد.

اسلیپیج به‌ویژه در مقاطعی که بازار کریپتوکارنسی یا به‌طور خاص، بازار یک توکن بسیار نوسانی است اهمیت زیادی پیدا می‌کند. مطابق یک قاعده کلی، هرچه یک توکن حجم معاملات روزانه بیشتر، نوسان قیمت کمتر و نقدینگی بیشتری داشته باشد می‌توان اسلیپیج آن را با اطمینان بیشتری کاهش داد.

آشنایی با اسلیپیج و کارکرد آن در پنکیک سواپ از آن رو اهمیت می‌یابد که این صرافی، یکی از بهترین پلتفرم‌ها برای سواپ توکن‌های جدید است؛ توکن‌هایی که طبیعتا نوسان بیشتر و نقدینگی و حجم معاملات پایین‌تری در مقایسه با رقبای مطرح‌تر خود مانند بیت کوین، اتریوم، بایننس و غیره دارند. این مفهوم، محدود به صرافی پنکیک سواپ نمی‌شود. حتی در صرافی‌های متمرکز نیز گاهی شاهد اختلاف قیمت سفارش‌گذاری با قیمت خرید و فروش هستیم.

نحوه تنظیم اسلیپیج در پنکیک سواپ

به‌طورکلی برای سواپ ارز دیجیتال در صرافی پنکیک سواپ، ابتدا لازم است وارد این صرافی شده و کیف پول غیرمتمرکز خود را به آن متصل کنید. در ادامه با کلیک روی گزینه Trade در صفحه اول، به صفحه سواپ هدایت خواهید شد. در این صفحه، پس از تعیین ارزهای پرداختی و دریافتی باید روی گزینه Slippage Tolerance کلیک کنید.

اسلیپیج در پنکیک سواپ

پنکیک سواپ به‌طور پیش‌فرض یک عدد خاص را به‌عنوان اسلیپیج به شما پیشنهاد می‌کند. به‌عنوان مثال در زمان نگارش این مطلب در سواپ CAKE با BNB، اسلیپیج روی عدد ۰٫۵ درصد قرار دارد. به این معنی که نوسان قیمت پنکیک سواپ یا بایننس، ازدحام در شبکه یا کمبود نقدینگی CAKE می‌تواند سبب شود که خرید شما با اختلاف قیمت ۰٫۵ درصدی انجام شود. قیمت اولیه تراکنش پس از تعیین مقادیر BNB و CAKE به شما نمایش داده خواهد شد.

همچنین با کلیک روی علامت قلم در کنار Slippage Tolerance می‌توانید مقادیر دیگری را برای این شاخص انتخاب کنید. پنکیک سواپ به‌طور خودکار سه عدد ۰٫۱، ۰٫۵ و یک درصد را در اختیار شما قرار می‌دهد. همان‌طور که در شکل زیر می‌بینید، امکان تعیین مقادیر دلخواه برای اسلیپیج نیز وجود دارد. اما دقت کنید که اگر مقدار Slippage را بسیار بالا انتخاب کنید، در معرض خطر حمله فرانت رانینگ قرار خواهید گرفت.

اسلیپیج در پنکیک سواپ

در این صفحه امکان انجام دیگر تنظیمات انجام تراکنش مانند کارمزد برحسب GWEI، Tx Deadline یا سواپ با استفاده از سریع‌ترین مسیر (Fast Routing) نیز وجود دارد. همچنین تریدرهای حرفه‌ای و ریسک‌پذیر می‌توانند با روشن کردن گزینه Expert Mode از انجام سریع‌تر و احتمالا با سود بیشتر تراکنش خود مطمئن شوند. این گزینه، تراکنش را با حداکثر اسلیپیج انجام می‌دهد.

تفاوت اسلیپیج مثبت و منفی چیست؟

مفهوم اسلیپیج خود به دو نوع مثبت و منفی تقسیم می‌شود. اسلیپیج مثبت، زمانی اتفاق می‌افتد که سواپ توکن مورد نظر با قیمتی بهتر نسبت به آنچه توسط تریدر تعیین شده انجام می‌گیرد. به‌عنوان مثال، اگر روند نوسان قیمت پنکیک سواپ و بایننس کوین به‌گونه‌ای پیش برود که در زمان نهایی شدن معامله، BNB رشد بیشتری کرده باشد، CAKE بیشتری دریافت خواهید کرد. به این ترتیب سود معامله‌تان نیز افزایش می‌یابد.

در مقابل، اگر قیمت بایننس کوین در زمان نهایی شدن سواپ در مقایسه با قیمت پنکیک سواپ رشد کمتری کرده یا افت کند، طبیعتا مقدار کمتری CAKE به کیف پول شما واریز خواهد شد. به عبارت دیگر در چنین معامله‌ای بر اساس اسلیپیج تعیین شده توسط خودتان، ممکن است سود کمتری کسب کرده یا زیان بیشتری متحمل شوید.

نکاتی برای پیشگیری از ضرر اسلیپیج

هرچند اسلیپیج در مواقعی می‌تواند سود بیشتری نصیب تریدر کند؛ اما به‌طورکلی این شاخص، یک عامل منفی در سواپ و معامله در نظر گرفته می‌شود. به همین دلیل، به‌ویژه به تریدرهای تازه‌کار توصیه می‌شود با به‌کارگیری تکنیک‌هایی از ضررهای ناشی از آن جلوگیری کنند. یکی از مهم‌ترین آنها، عدم ثبت سفارش‌های بزرگ است. سفارش‌های با حجم بالا معمولا سبب نوسان قیمت قابل توجه در بازار می‌شوند؛ به‌ویژه در صرافی‌های متمرکز که شامل اردربوک هستند، چنین اقدامی می‌تواند اصطلاحا دست شما را برای دیگر کاربران رو کند.

از سوی دیگر، پر شدن یک سفارش بزرگ حتی در پلتفرمی مانند پنکیک سواپ با نقدینگی بالا، معمولا به زمان بیشتری نسبت به سفارش‌های کوچک نیاز دارد. به‌این‌ترتیب، خطر قرار گرفتن در معرض نوسانات قیمت در بازه‌های زمانی بزرگ‌تر نیز بیشتر است.

توصیه می‌شود پیش از سواپ ارزهای دیجیتال در پنکیک سواپ، به اندازه کافی درباره آنها تحقیق کنید. چرا که این صرافی، ابزارهایی مانند حد ضرر یا Stop Loss را در اختیار شما قرار نمی‌دهد. این تحقیق باید دو سویه باشد؛ به‌عنوان مثال، تحلیل پنکیک سواپ و تحلیل بایننس کوین در صورت تصمیم به سواپ آنها با یکدیگر ضروری است.

سخن آخر درباره اسلیپیج

به‌طورکلی اسلیپیج، یک اتفاق طبیعی و غیرقابل اجتناب هنگام خرید و فروش ارز دیجیتال در همه صرافی‌های رمزارز است. با این حال برخی صرافی‌ها مانند پنکیک سواپ، امکان مدیریت آن را به کاربران خود می‌دهند. توصیه می‌شود پیش از حرفه‌ای شدن در معامله از اسلیپیج پیش‌فرض این صرافی استفاده نمایید.

به این پست امتیاز بدید



منبع