روش صحیح شارژ اولیه لپ تاپ


امروزه، لپ‌تاپ یک وسیله ضروری برای متخصصان فنی و تقریباً همه افراد در این دنیای پر سرعت است که هر کسی می‌تواند به صورت مجازی به هر کسی متصل شود. خرید و نگهداری لپ تاپ  برای کسانی که در این زمینه دانش و تخصص دارندآسان است هستید. با این حال، این کار آسانی برای یک فرد معمولی که فقط دانش اولیه دارد، نیست. پس از خرید لپ‌تاپ، باید اطلاعات بیشتری کسب کنید تا لپ‌تاپ شما عمر بیشتری داشته باشد.

این مقاله  از زوم تک به روش مناسب برای شارژ و حفظ عمر باتری لپ تاپ شما می پردازد. هنگامی که یک لپ تاپ جدید خریداری می شود، دستورالعمل هایی برای استفاده از باتری ارائه می شود. بنابراین توصیه می شود آن ها را بخوانید و دنبال کنید.

آیا قبل از استفاده از لپ تاپ جدید باید به طور کامل شارژ شود؟

در ابتدا، هنگامی که لپ تاپ جدید خود را از جعبه خارج می کنید، باتری یا خالی است یا تا حدی شارژ دارد. شارژ کامل یا تخلیه کامل باتری قبل از استفاده بستگی به نوع باتری لپ تاپ شما دارد. این اولین قدم برای افزایش عمر باتری لپ تاپ ضروری است.

بیشتر لپ‌تاپ‌های نسل قدیمی دارای باتری‌های NiCad هستند که جلوه حافظه دارند. تخلیه نشدن کامل باتری قبل از شارژ مجدد نشان می دهد که باتری در آخرین سطح شارژ کاملاً تخلیه شده است. بنابراین، توصیه می شود قبل از شارژ باتری را به طور کامل تخلیه کنید.

این روزها لپ تاپ ها با باتری لیتیوم یونی عرضه می شوند که در مقایسه با NiCad بسیار بهتر و راحت تر است. برای این نوع باتری نیازی به تخلیه نیست. با این حال، شارژ کامل آن برای اولین بار عملکرد باتری را بهبود می بخشد. بنابراین لطفاً ابتدا آن را حداقل 24 ساعت شارژ کنید تا مطمئن شوید که کاملاً شارژ شده است.

زمان تخمینی عمر باتری لپ تاپ کاملا شارژ شده

آیا نمی دانید یک باتری کاملاً شارژ شده چقدر دوام می آورد؟ این بستگی به نحوه مدیریت استفاده از لپ تاپ و نوع باتری دارد. به طور متوسط، یک باتری کاملاً شارژ شده بین دو تا ده ساعت دوام می آورد.

طول عمر دقیق باتری به ظرفیت (mAh)آن بستگی دارد. هر چه mAh بالاتر باشد، عمر باتری آن طولانی تر است.

پارامترهای مختلف منجر به تخلیه سریع‌تر باتری می‌شوند، از جمله نور زیاد صفحه لپ تاپ، حالت‌های پاور، و برنامه‌هایی که در پس‌زمینه اجرا می‌شوند و روشن شدن بلوتوث یا وایفای.

عمر باتری شما به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله نحوه شارژ و استفاده از باتری و لپ تاپ شما. اما به طور متوسط ​​ممکن است از دو تا چهار سال یا حدود هزار بار شارژ دوام بیاورد.

مطالعات نشان داده اند که شارژ باتری تا 90 درصد و نه 100 درصد می تواند عمر باتری را بهبود بخشد.

گرمای لپ تاپ شما می تواند به آسیب رساندن به باتری شما کمک کند. اطمینان حاصل کنید که درگاه های تهویه تمیز و بدون گرد و غبار هستند و لپ تاپ شما روی سطح صافی قرار گرفته است تا جریان هوا و فن خنک کننده هیچ مانعی نداشته باشند.

آیا لپ تاپ خود را حتی پس از اتمام شارژ به برق وصل نگه می دارید؟

مردم اغلب تعجب می کنند که آیا اتصال لپ تاپ خود به برق حتی پس از 100 درصد پر شدن باتری می تواند مشکلاتی ایجاد کند یا خیر. امروزه لپ‌تاپ‌ها با باتری لیتیوم یونی عرضه می‌شوند که پس از پر شدن باتری، شارژ لپ‌تاپ شما را متوقف می‌کند.

از سوی دیگر، همه ما می دانیم که هر چیزی بیش از حد عمل سالمی نیست. بنابراین بهترین کار این است که پس از پر شدن باتری، لپ تاپ را از برق بکشید. این از اتصال کوتاه ناگهانی، آسیب لپ تاپ و تأثیر بر سایر اجزای مداری لپ تاپ شما جلوگیری می کند.

بنابراین، فقط کاربران قدیمی لپ تاپ باید نگران باشند. لپ تاپ قدیمی از باتری نیکل کادمیوم و نیکل متال هیدرید استفاده می کند که نسبت به باتری لیتیوم یونی نیاز به نگهداری بیشتری دارد.

فهرست زیر به درک واضح‌تر کمک می‌کند:

  • شارژ مداوم باتری باعث کاهش کیفیت باتری می شود.
  • از شارژ بیش از حد باتری در طول شب برای حفظ عملکرد باتری خودداری کنید.

چگونه عمر باتری لپ تاپ خود را افزایش دهیم؟

مانند هر وسیله دیگر، باتری ها برای همیشه دوام نمی آورند. با این حال، راه ها و کارهایی وجود دارد که می توانید برای افزایش عمر آن انجام دهید. برای انجام اقدامات ساده ای که برای حفظ سلامت باتری خود لازم است، لازم نیست یک مهندس نرم افزار یا سخت افزار باشید. در زیر چند نکته ساده وجود دارد که می توانید در تنظیمات خود اعمال کنید:

تنظیم روشنایی

صفحه نمایش لپ تاپ شما یکی از بزرگترین مصرف کنندگان باتری است. تنظیم روشنایی خود به حداقل نور، به خصوص زمانی که از باتری استفاده می کنید، عمر باتری را افزایش می دهد و شما را از شارژ چندین بار لپ تاپ نجات می دهد، که بر عمر باتری تأثیر می گذارد.

ممکن است عمر باتری را چندین ساعت افزایش ندهد، اما مطمئناً دقایق اضافی مورد نیاز برای کارهای فوری را در اختیار شما قرار می دهد.

حالت ذخیره باتری را فعال کنید

حالت صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌تواند باعث صرفه‌جویی در مصرف باتری شود، مخصوصاً زمانی که خارج از منزل هستید و هیچ سوکت برقی در اطراف شما برای شارژ وجود ندارد. ممکن است برخی از برنامه‌ها را محدود کند، اما با فعالیت کمتر در پس‌زمینه، می‌توانید مدت بیشتری روی باتری کار کنید. همچنین می توانید از تنظیمات خواب و خواب زمستانی برای صرفه جویی در باتری خود استفاده کنید.

برای استراحت های کوتاه بین جلسات کاری، می توانید از تنظیم خواب و برای فواصل طولانی تر، می توانید از حالت خواب زمستانی استفاده کنید. حالت Hibernate هیچ انرژی مصرف نمی کند، در حالی که حالت خواب می تواند مقداری از باتری را مصرف کند. با این حال، به هر دو روش، می توانید کار خود را از جایی که آن را رها کرده اید شروع کنید.

وای فای و بلوتوث را غیرفعال کنید

برخی از ویژگی ها انرژی زیادی از باتری مصرف می کنند، بنابراین، بهتر است در صورت نیاز آنها را خاموش کنید. به عنوان مثال، اگر ویژگی های وای فای و بلوتوث برای جلسه کاری شما غیر ضروری هستند، بهتر است آنها را خاموش کنید. این کار باعث می شود تا باتری پشتیبان بیشتری داشته باشید و عمر باتری شما افزایش یابد.

اگر به اینترنت دسترسی ندارید بهتر است لپ تاپ خود را در حالت هواپیما نگه دارید. این باعث صرفه جویی در باتری لپ تاپ شما بسیار بیشتر از آنچه شما متوجه خواهید شد.

لوازم جانبی غیر ضروری را بردارید

اگر به دنبال صرفه جویی در مصرف باتری تا حد ممکن هستید، بهتر است سخت افزارهای غیرضروری را که از باتری خود استفاده می کنند حذف کنید. به عنوان مثال، هارد دیسک و هرگونه استفاده از پورت ها، از جمله ماوس، می تواند عمر باتری شما را کاهش دهد.

بستن برنامه هایی که باتری زیادی مصرف می کنند

هنگام کار بر روی لپ‌تاپ، اکثر ما دوست داریم چند کار را انجام دهیم و اجازه دهیم چندین برنامه در پس‌زمینه اجرا شوند. در حالی که این برای کاهش حجم کاری ما مفید است، اکثر ما تمایل داریم برنامه را حتی پس از تکمیل کار در پس‌زمینه اجرا کنیم. این یکی از دلایلی است که عمر باتری شما سریعتر از آنچه باید خالی می شود.

برخی از نرم‌افزارها سنگین هستند و برای کار کردن به نیروی زیادی نیاز دارند. کارشناسان توصیه می‌کنند برنامه‌های ناخواسته‌ای که در پس‌زمینه اجرا می‌شوند را ببندید تا حداکثر ظرفیت انرژی را ذخیره کنید و طول عمر باتری بیشتری داشته باشید.

بستن اعلان سیستم

کم کردن اعلان‌ها می‌تواند در زمان صرفه‌جویی در باتری لپ‌تاپ شما را تغییر دهد. اعلان‌های ناخواسته نرم‌افزاری که دیگر مورد نیاز نیست را غیرفعال کنید و عمر باتری لپ‌تاپ را بیشتر کنید.

دستورالعمل غیرفعال کردن اعلان‌های ناخواسته را دنبال کنید. به Settings > System >Notifications & actions بروید. دکمه را تغییر دهید و تنظیمات اعلان را مطابق با اولویت خود سفارشی کنید.

سیستم عامل خود را به روزرسانی کنید

عاقلانه است که سیستم عامل سیستم را زمانی که سازنده جدیدترین سیستم عامل را منتشر می کند، به روز نگه دارید. عملکرد یکپارچه همه نرم افزارها را تضمین می کند و در نتیجه بر سلامت باتری تأثیر نمی گذارد.

دانلود نرم افزار برای دریافت گزارش سلامت باتری

ابزارهایی توسط اشخاص ثالث ارائه شده است که به کاربر امکان می دهد وضعیت باتری را بررسی کند. در زیر لیست نرم افزارهایی وجود دارد که می توانید برای بررسی باتری لپ تاپ خود دانلود کنید.

BatteryInfoView

روش صحیح شارژ اولیه لپ تاپ

BatteryInfoView ابزار مفیدی است که وضعیت و عملکرد مداوم باتری را نشان می دهد. اطلاعاتی مانند شماره سریال، وضعیت شارژ یا دشارژ، ظرفیت باتری و موارد دیگر نمایش داده می شود.

BATExpert

روش صحیح شارژ اولیه لپ تاپ

یک نرم افزار کاربر پسند است که هر کسی می تواند به طور موثر از آن استفاده کند. این ساده است و در هر دستگاهی برای نمایش وضعیت باتری، نام سازنده، ولتاژ باتری، دما، زمان تخمینی و غیره اجرا می شود.

BatteryCare

روش صحیح شارژ اولیه لپ تاپ

نرم افزار BatteryCare به طور ویژه برای باتری های لپ تاپ مدرن طراحی و توسعه یافته است. با استفاده از ویژگی الگوریتم پیشرفته خود، اطلاعات مربوط به چرخه های شارژ و دشارژ باتری شما را نمایش می دهد.

BatteryCare اطلاعات و مشخصاتی را در مورد سلامت باتری، مصرف انرژی، درصد شارژ، زمان تخمینی باقی مانده و غیره ارائه می دهد.

نتیجه

همیشه از باتری باتری لپ تاپ خود حفاظت کنید تا عمر بیشتری داشته باشد.. در حالی که بسیاری از دستگاه های فناوری عملکرد فوق العاده ای دارند، برخی از دستگاه ها انتظارات ما را نادیده می گیرند.

استفاده از یک شارژر با کیفیت خوب و رعایت دستورالعمل های بالا ترفندها و نکاتی برای بهینه سازی عملکرد باتری لپ تاپ شما است.

به این پست امتیاز بدید