14
شهریور

بیایید در مورد آهن – JSHealth صحبت کنیم


آهن نقش مهمی در بدن دارد. این عنصر در اکثر موجودات زنده ضروری است زیرا مسئول بسیاری از فرایندهای متابولیکی مختلف است. اینها شامل انتقال اکسیژن به بدن ، تولید DNA و انتقال الکترون به ما می شود. با این حال ، شما می خواهید مقدار زیادی آهن را هدف بگیرید! از آنجا که آهن زیاد می تواند سموم در بدن ایجاد کند ، سطح بدن آنها باید به دقت کنترل شود.

علائم کمبود آهن

کمبود آهن را می توان در فردی که در معاینه هیچ علامتی ندارد یا در افرادی که دارای علائم هستند تشخیص داد. اینها شامل ضعف عمومی ، خستگی ، تحریک پذیری ، بی توجهی ، سردرد و کم انرژی است. افراد مبتلا به کمبود آهن ممکن است دچار آلوپسی ، از دست دادن طعم یا خشکی دهان شوند.

آزمایش خون به چه معناست؟

آزمایش آهن میزان کل آهن بدن را با اندازه گیری مواد موجود در خون ارزیابی می کند. این آزمایشات معمولاً بلافاصله سفارش می شوند و می توانند به تشخیص یا کنترل کمبود یا سمیت آهن کمک کنند.

  • آهن سرم: میزان آهن موجود در جریان خون را اندازه گیری می کند
  • ترانسفرین: میزان ترانسفرین (پروتئینی که آهن را در بدن ما حمل می کند) اندازه گیری می کند.
  • TIBC (کل ظرفیت اتصال به آهن): میزان پروتئین متصل به آهن در خون را اندازه گیری می کند.
  • UIBC (ظرفیت اتصال غیر قابل تجمع آهن): حوضچه انتقال (میزان ترانسفرین که با آهن اشباع نشده است) را تعیین می کند.
  • اشباع ترانسفرین: مقدار آهن اشباع شده با آهن را نشان می دهد.
  • فریتین سرم: میزان ذخیره آهن در بدن را اندازه گیری می کند.

یک روش طبیعی برای افزایش سطح آهن

عوامل تغذیه ای در ایجاد کمبود آهن و ایجاد کم خونی فقر آهن نقش دارند. هم آهنی (حیوانی) حاوی گوشت ، ماهی ، مرغ و تخم مرغ است. همچنین گزینه های گیاهی شامل عدس ، عدس ، لوبیا ، توفو / تمپه ، بادام زمینی ، آجیل ، زردآلو و انجیر و کینوا وجود دارد. مهم است که روی این نوع غذاها تمرکز کنید تا به طور طبیعی سطح آهن خود را افزایش دهید.

برای افزایش مصرف منابع آهن گیاهی ، موارد بالا را با ویتامین C در غذاهایی مانند فلفل دلمه ای ، مرکبات ، کلم بروکلی ، گوجه فرنگی ، کیوی ، کلم بروکلی ترکیب کنید. همچنین سعی کنید از نوشیدن چای قهوه یا قهوه همراه با غذا اجتناب کنید ، زیرا ممکن است مصرف آهن را کاهش دهد. از میان وعده ها مانند چند بادام هندی لذت ببرید ، می توانید عدس کاری اضافه کنید ، دانه های کنف را با جو دوسر / لیمو بپاشید یا یک میان وعده با زردآلو / انجیر خشک بخورید.

پر کردن آهن آن را در نظر بگیرید

اگر مقدار آهن کمی دارید ، ممکن است از مکمل آهن استفاده کنیدبه مانند همیشه ، قبل از افزودن داروهای اضافی به روتین خود ، هر زمان که نیازهای همه تغییر کرد ، با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

منابع:

Bermejo F ، García-López S. A راهنمای تعریف کمبود آهن و کمبود آهن در سوء تغذیه World J Gastroenterolبه 2009؛ 15 (37): 4638-4643.

عباسپور نر ، هورل آر ، کلیشادی آر. مروری بر آهن و اهمیت آن برای سلامت انسان. J Res Med Sciبه 2014 ؛ 19 (2): 164-174.

Labtestsonline.org. 2021. آزمایش آهن | انجام آزمایشات آنلاین [online] موجود در: [Accessed 2 July 2021]به