بنیان گذاران پلتفرم تورنادو کش


افراد فعال در بازار ارزهای دیجیتال، همواره به‌دنبال راه‌هایی هستند که بتوانند امنیت تراکنش خود را بالا برده و در آن ناشناس باشند. در این مقاله قصد داریم پلتفرمی غیرمتمرکز را معرفی کنیم که راه‌حل بسیار مناسبی برای این مشکل است.

تورنادو کش پلتفرمی بر بستر بلاک‌چین اتریوم است که تنها با گذشت سال‌های کمی از آغاز فعالیت، محبوبیت بالایی را میان فعالان ارز دیجیتال به‌دست آورده‌است. در این مقاله نیز تلاش می‌کنیم تا این پلتفرم بستر اتریوم، کاربردها و بنیان‌گذاران آن را معرفی کرده و سپس توضیحاتی را در رابطه با ارز TORN و موارد مرتبط با آن ارائه دهیم، بنابراین تا پایان این نوشته همراه ما باشید.

تورنادو کش چیست؟

عموم افرادی که در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت دارند، با پلتفرمی تحت عنوان Tornado cash آشنا هستند. این پلتفرم برای حفظ حریم خصوصی حساب کاربری و تراکنش‌های تریدرها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما در رابطه با این پرسش که تورنادو کش چیست، می‌توان گفت پلتفرمی غیرمتمرکز محسوب می‌شود که برپایهٔ بلاک‌چین اتریوم تشکیل شده‌است. تیم zcash به‌عنوان یکی از کوین‌های حریم خصوصی، این پلتفرم را طی یک پروژهٔ متن‌باز (Open Source) توسعه داده‌اند. با تشکیل این پلتفرم، امکان انتقال توکن‌های ERC20 و ETH از طریق سیستم قرارداد هوشمند برای کاربران مهیا شده‌است.

در رابطه با قراردهای هوشمند Tornado cash باید به این نکته توجه کرد که امکان تغییر را ندارند و حتی توسعه‌دهندگان نیز قادر به ایجاد هیچ‌گونه تغییری در آن‌ها نخواهند بود. هم در این مورد و هم در تمامی نکات دیگری که در رابطه با این پلتفرم بیان شد، نحوهٔ عملکرد مانند تمامی پلتفرم‌های دیگری است که بر مبنای اتریوم فعالیت می‌کنند. اما تفاوت مهمی که در این رابطه وجود دارد، آن است که پس از واریز یا برداشت یک سپرده از این پلتفرم، هیچ ارتباطی بین حساب کاربر ارسال‌کننده و کاربر دریافت‌کننده مشخص نخواهد بود.

همین ویژگی به کاربران پلتفرم Tornado cash کمک می‌کند تا بدون جای‌گذاری هیچ‌گونه ردی از انجام تراکنش‌های گوناگون، دارایی خود را به شبکهٔ تورنادو کش و سپس کیف پول غیرحضانتی دیجیتال خود انتقال دهند. این سیستم همچنین توسط جامعهٔ خود اداره می‌شود و بنیان‌گذاران آن از ماه مِه سال 2020، تقریبا هیچ کنترلی بر بخش‌های مختلف آن ندارند و آن را بر همین اساس، می‌توان یک سیستم غیرمتمرکز دانست. در حقیقت کاربران این پلتفرم، بر دارایی‌های خود اختیار تام دارند و بدون هیچ دخالتی روی آن نظارت می‌کنند. آشنایی بیشتر با این پلتفرم در مقاله «معرفی پلتفرم تورنادو کش» نیز امکان‌پذیر است.

سیستم Tornado cash موفق شده‌است تا پیوندهای زنجیره‌ای میان دو آدرس مبدأ و مقصد تراکنش را بشکند و حریم خصوصی را در آن بهبود بخشد. در این پلتفرم، کوین‌های اتریوم و سایر بلاک‌چین‌ها به کمک سیستم قرارداد هوشمند می‌توانند از آدرس یک کاربرد پذیرفته شد و امکان پذیرفته‌شدن در آدرسی دیگر را فراهم کنند.

در سال 2021، پلتفرم Tornado cash شبکه‌های بلاک‌چینی و زنجیره‌های جانبی دیگری را افزون بر اتریوم به سیستم خود اضافه کرد. با استقرار قراردادهای هوشمند در این پلتفرم، کاربران آن توانایی استفاده از شبکه‌های دیگر را هم به‌دست آوردند، بنابراین اکنون این پلتفرم در شبکه‌های مختلفی قابل استفاده است که بلاک‌چین اتریوم، زنجیرهٔ بایننس و شبکهٔ پالیگان، مواردی از این دست محسوب می‌شوند.

  • ارز دیجیتال اختصاصی

اکنون که با پلتفرم Tornado cash آشنا شدیم، بهتر است که ارز دیجیتال آن را هم معرفی کنیم. ارز دیجیتال این پلتفرم درواقع یک توکن حمایتی است که نقش سهام را برای کاربران این پلتفرم ایفا می‌کند. به عبارت دیگر، دارندگان این رمزارز مانند یک سهام‌دار می‌توانند در رای‌گیری‌های این شرکت و تصمیم‌گیر برای مسائل مهم آن شرکت کنند. در قسمت پایانی مقاله، این رمزارز را به‌طور دقیق‌تری مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ارز دیجیتال TORN

بنیان گذاران پلتفرم تورنادو کش

رومن استورم (Roman Storm) و رومن سمنوف (Roman Semenov)، افرادی بودند که پلتفرم تورنادو کش را تاسیس کردند. استورم از سال 2011 با عنوان شغلی توسعه‌دهندهٔ نرم‌افزار فعالیت می‌کند و یکی از کارمندان شاغل آمازون بوده‌است. او اکنون به تشکیل قراردادهای ICO و نوشتن برنامه ارزهای ERC-20 می‌پردازد. سمنوف نیز به‌عنوان یک کارآفرین، درزمینهٔ آمار کوانتومی نیز تخصص دارد و پیش از تأسیس Tornado cash، یکی از بنیان‌گذاران Viking Studio بوده‌است.

ارز دیجیتال TORN

همان‌گونه که اشاره شد، ارز دیجیتال پلتفرم تورنادو کش نوعی توکن حمایتی است که برای کاربران آن مانند سهام عمل می‌کند. این ارز حاکمیتی نوعی توکن ERC20 با ذخیرهٔ ثابت است و با نام TORN شناخته می‌شود. کاربران پلتفرم Tornado cash براساس تعداد تراکنش‌ها و تعاملی که با این سیستم دارند، امتیاز بیشتری کسب می‌کنند. در پایان نیز با جمع این امتیازات و دست‌یابی به حد نصاب مشخص‌شده، آن‌ها را توکن TORN تبدیل می‌کنند.

کل میزان ذخیرهٔ این توکن حدود 10 میلیون است و در ماه فوریه 2021 حدود 5 درصد آن، معادل پانصدهزار توکن ایردراپ شد. این ایردراپ باعث افزایش 200 درصدی ارزش توکن TORN شد و آن را به 436 دلار رساند. البته این افزایش ناپایدار پس از مدت‌زمان کوتاهی سقوط کرد و ارزش این توکن را مجددا به 50 دلار رساند. گفتنی است که در حال حاضر، این توکن معادل 37.82 دلار ارزش دارد.

در زمان ایردراپ Tornedo cash و ارائه 5 درصد از ذخیرهٔ خود به بازار، در رابطه با این توکن حاکمیتی و قیمت آن شک‌های زیادی وجود داشت، چراکه تا پیش از آن، این پلتفرم تنها به‌عنوان یک ابزار مناسب برای انجام تراکنش‌های ارزی شناخته می‌شد.

نقد و بررسی ارز دیجیتال TORN

کلام آخر

یافتن راه‌هایی برای افزایش امنیت تراکنش و ثبت آن‌ها به‌صورت ناشناس، همواره یکی از دغدغه‌های ذهنی معامله‌گران در بازار ارزهای دیجیتال بوده‌است. پلتفرم غیرمتمرکز Tornado cash نیز دقیقا برای حل چنین مسئله‌ای وارد عمل شد. ویژگی قابل‌توجه این سیستم به کاربران کمک می‌کند تا انجام تراکنش‌ها و انتقال دارایی‌های خود به کیف پول مربوطه را بدون برجای گذاشتنی هیچ ردی انجام دهند.

این پلتفرم توسط رومن استورم و رومن سمنوف پایه‌گذاری شد و با وجود مدت‌زمان اندکی که از آغاز کار آن می‌گذرد، توجه و اعتماد بسیاری از کاربران را در این بازار جلب کرده‌است. ارز دیجیتال پلتفرم تورنادو کش نیز با نام TORN شناخته می‌شود که درواقع یک توکن حمایتی است که نقش سهام را برای کاربران ایفا می‌کند. این توکن در فوریهٔ 2021 با یک ایردراپ مواجه شد که ارزش آن را تا 436 دلار افزایش داد، اما با سقوط این اوج‌گیری ناپایدار، ارزش آن درحال حاضر نزدیک به 38 دلار است.

دیدگاهتان را بنویسید