راهنمای انتخاب یک مانیتور گیمینگ مناسب


هنگام انتخاب یک مانیتور گیمینگ مناسب، عوامل مختلفی مانند رزولوشن، سایز مانیتور، تکنولوژی صفحه‌نمایش، نرخ تازه‌سازی و مدت‌زمان پاسخ‌گویی، تاثیرگذار هستند. در ادامه برخی از این عوامل را بررسی می‌کنیم.

رزولوشن نمایشگر یکی از معیارهای مهم در تعیین وضوح و کیفیت تصویر است. رزولوشن یک مانیتور به تعداد پیکسل‌ها در هر بُعد نمایشگر اشاره دارد. هرچه رزولوشن بالاتر باشد، تعداد پیکسل‌ها بیشتر و تصویر با وضوح بالاتر و جزئیات دقیق‌تر نمایش داده می‌شود.

رزولوشن مانیتور با دو عدد مشخص می‌شود که عدد اول تعداد پیکسل‌های عرض صفحه‌نمایش و عدد دوم تعداد پیکسل‌های ارتفاع صفحه‌نمایش را نشان می‌دهند. برای مثال، رزولوشن Full HD که به عنوان یکی از معروف‌ترین رزولوشن‌ها در بازار نمایشگرها است، دارای ابعاد 1920*1080 پیکسل است؛ به این معنی که در سطح افقی 1920 پیکسل و در سطح عمودی 1080 پیکسل وجود دارد.

برخی از رزولوشن‌های رایج در نمایشگرها عبارتند از:

  1. Full HD (1920×1080): یک رزولوشن معمول برای مانیتورها و تلویزیون‌ها که تصاویر با کیفیت بالا و وضوح مناسبی ارائه می‌دهد.
  2. 2K (2560×1440): یک رزولوشن بالاتر از Full HD که برای کاربردهای حرفه‌ای، بازی‌های رایانه‌ای و ویرایش تصاویر مناسب است.
  3. 4K (3840×2160): یک رزولوشن بسیار بالا که تصاویر را با جزئیات بالاتر و کیفیت فوق‌العاده ارائه می‌دهد و برای کاربردهای حرفه‌ای و پخش محتواهای فورکی مناسب است.
  4. 8K (7680×4320): یک رزولوشن فوق‌العاده بالا که بسیاری از رایانه‌های شخصی استاندارد امروزی قادر به پشتیبانی از آن نیستند. این رزولوشن برای کاربردهای واقعیت مجازی، سینماهای بزرگ و کارهای حرفه‌ای ویدئویی استفاده می‌شود.

به‌طورکلی می‌توان گفت در انتخاب نمایشگر، رزولوشن یکی از عوامل مهم است که باید در نظر گرفته شود. انتخاب رزولوشن مناسب بر اساس نیازها و کاربردهای خاص، بهبود تجربه کاربری و تماشا ویدئوها و بازی‌ها با کیفیت عالی را به دنبال دارد.

در رابطه با مانیتورهای گیمینگ، رزولوشن Full HD و 2K رایج‌تر هستند. رزولوشن فول‌اچ‌دی، به دلیل هزینه مقرون‌به‌صرفه و سازگاری با اکثر کارت‌های گرافیک مناسب است و برای بازی‌های اکشن و سرعتی مانند بازی تیزاندازی اول شخص پیشنهاد می‌شود. رزولوشن 2K هم کیفیت بهتری دارد و طبیعتا به کارت گرافیک قدرتمند‌تری نیاز دارد؛ این رزولوشن برای بازی‌های نقش‌آفرینی و استراتژی که جزئیات بیتشتری دارند، ایده‌آل است.

رپورتاژ راهنمای انتخاب یک مانیتور گیمینگ مناسب

هنگام خرید مانیتور گیمینگ به چه نکاتی توجه کنیم؟

باتوجه به گسترش تکنولوژی و افزایش تعداد ویژگی‌ها و اصطلاحات در دنیای نمایشگرها، انتخاب یک مانیتور گیمینگ مناسب و با کیفیت ممکن است دشوار به نظر برسد.

برای انتخاب یک مانیتور گیمینگ مناسب علاوه بر رزولوشن، می‌توانید به موارد زیر توجه کنید:

  1. سایز مانیتور: هنگام انتخاب مانیتور گیمینگ، سایز مانیتور نیز اهمیت دارد. نمایشگرهای بزرگ‌تر، تجربه‌ی بازی و مشاهده‌ی فیلم‌ها و عکس‌ها را بهتر می‌کنند. اما بهتر است به مواردی مانند فاصله شما از مانیتور، نوع بازی‌هایی که می‌کنید و بودجه‌ای که مدنظر دارید هم توجه کنید.

مانیتورهای گیمینگ 24 اینچی، برای اکثر بازی‌ها مناسب هستند و قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای دارند. به همین جهت اگر بودجه محدودی دارید، مانیتور 24 اینچی گزینه خوبی است و اگر به‌دنبال تصاویر واضح‌تری هستید، مانیتور 27 اینچی یا 32 اینچی هم پیشنهاد می‌شوند.

  1. نوع مانیتور: به‌طورکلی تکنولوژی پنل مانیتورها در سه نوع اصلی TN، VA و IPS وجود دارند که هرکدام نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند.

مانیتورهای IPS (In-Plane Switching) بهترین کیفیت رنگ و زاویه دید را دارند، نمایشگرهای TN (Twisted Nematic) زمان پاسخ‌دهی سریع‌تری دارند که برای بازی‌های سریع‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند و نمایشگرهای VA  (Vertical Alignment) کیفیت رنگ و کنتراست خوبی دارند.

  1. نرخ تازه‌سازی (Refresh Rate): نرخ تازه‌سازی در بازی‌ها بسیار مهم است. نرخ تازه‌سازی بالاتر، تجربه‌ی بازی‌های پرسرعت را بهتر می‌کند. در حقیقت رفرش ریت به این معناست که صفحه‌نمایش شما در یک ثانیه چند بار خود را به‌روز می‌کند. اگر مانیتور شما دارای نرخ تازه‌سازی 60 هرتز باشد، به این معنی است که تصویر روی صفحه‌نمایش، 60 بار در ثانیه به‌روز می‌شود و اگر نرخ به‌روزرسانی 165 هرتز باشد، تصاویر جدید با نرخ 165 بار در یک ثانیه، روی صفحه‌نمایش نشان داده می‌شوند. درنتیجه هرچه رفرش ریت بیشتر باشد، حرکت بازی یا ویدئو نرم‌تر است و تجربه لذت‌بخش‌تری را برای کاربر فراهم می‌کند.
  2. زمان پاسخ‌دهی (Response Time): زمان پاسخ‌دهی نمایشگر نیز هنگام انتخاب مانیتور گیمنیگ مهم است و هرچه زمان پاسخ‌دهی کمتر باشد، تاری ایجاد شده در صفحه را کاهش می‌دهد و هنگام بازی کردن با مشکلاتی مانند تار شدن صفحه مواجه نخواهید شد. به‌طورمعمول زمان پاسخ‌گویی 1 میلی‌ثانیه برای مانیتورهای گیمینگ مناسب است.
  3. تکنولوژی HDR: نمایشگرهای با تکنولوژی HDR (High Dynamic Range) دارای کنتراست و رنگ‌های بسیار بهتری هستند که تجربه‌ی بصری فوق‌العاده‌ای را فراهم می‌کنند. مانیتورهای HDR نسبت به مانیتورهای معمولی، طیف رنگی گسترده‌تری دارند و این تفاوت در بازی‌هایی با تم سیاه، بیشتر مشخص می‌شود.
  4. قابلیت‌های اضافی: برخی نمایشگرها قابلیت‌های اضافی مانند قابلیت چرخش و تنظیم ارتفاع پایه مانیتور، اتصال‌پذیری و پورت‌های مختلف، بلندگوهای داخلی و غیره را دارند که ممکن است برای شما مهم باشد.

در نهایت، انتخاب یک مانیتور گیمینگ مناسب، به نیازها و ترجیحات شما بستگی دارد.به همین جهت پیشنهاد می‌شود قبل از خرید، بررسی‌ها و مقایسه‌های مختلف انجام دهید؛ برای این منظور می‌توانید به مقالات وبسایت‌ها معتبر مانند https://gplusit.com/ مراجعه نمایید.

به این پست امتیاز بدید